Paríž - Medzinárodná automobilová federácia (FIA) zavedie od budúcej sezóny v motoristickej F1 povinnú ochranu kokpitu, takzvaný halo systém, medzi jazdcami prezývaný "svätožiara". Stane sa tak napriek mnohým nesúhlasným názorom.
Poradca tímu Mercedes v seriáli MS F1 Rakúšan Niki Lauda vyjadril kritiku smerom k Medzinárodnej automobilovej federácii (FIA), ktorá sa rozhodla od budúcej sezóny zaviesť povinnú ochranu kokpitu, takzvaný "halo systém", medzi jazdcami prezývaný "svätožiara".
"Monoposty sú teraz veľmi bezpečné, zostávajúce riziko je preto malé, preto si myslím, že toto rozhodnutie nie je dobré pre F1. Je to prehnaná reakcia na bezpečnosť," citovala agentúra DPA Laudu. Podľa trojnásobného majstra sveta je problém aj fakt, že samotný systém nebol poriadne otestovaný.
FIA už dlhšie hľadala spôsob lepšej ochrany hlavy, svoje snahy zintenzívnila po smrti francúzskeho pilota F1 Julesa Bianchiho v júli 2015 a britského jazdca IndyCar Justina Wilsona o rok neskôr. Dizajn "halo" tvorí polkruhová bariéra okolo pretekárovej hlavy, ktorú ochraňuje pred väčšími úlomkami. Tento typ dostal prednosť pred priehľadným štítom, ktorý uzatvára celý kokpit.
Pri prvých testoch "svätožiary" v roku 2016 mali jazdci rozdielne pocity, niektorým sa systém ochrany páčil, iní ho kritizovali, najmä z estetických dôvodov. Preto sa skúšali aj iné ochranné prvky. Polykarbonátový štít, ktorý zakrýval celý kokpit, testoval minulý víkend na Veľkej cene Veľkej Británie v Silverstone štvornásobný majster sveta Sebastian Vettel. Pilot Ferrari však bol voči nemu kritický, keď doslova povedal, že sa mu v ňom "krútila hlava". Nemec už predtým odporúčal zaviesť halo systém.
FIA vydala v stredu stanovisko, v ktorom uviedla, že "halo prezentuje najlepšie možné riešenie ochrany hlavy". Podľa médií by s podporou tímov mali byť neskôr doriešené detaily dizajnu "svätožiary". Informáciu priniesla agentúra AP.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies