Europoslanci žiadajú EÚ o viac informácií o automobilovom emisnom škandále

NETKY.SK • 13 September 2016, 17:46 • 2 min
Europoslanci žiadajú EÚ o viac informácií o automobilovom emisnom škandále

ŠTRASBURG - Europoslanci žiadajú urýchlený prístup k ďalším informáciám Európskej komisie (EK) týkajúcich sa vyšetrovania obvinení z podvodného merania automobilových emisií.

slovakia

left justify in out

Poslanci Európskeho parlamentu (EP) dnes v Štrasburgu v nelegislatívnom uznesení schválili žiadosť parlamentného Vyšetrovacieho výboru pre meranie emisií v automobilovom priemysle (EMIS) o prístup k informáciám, ktoré má exekutíva EÚ. Výbor upozornil, že komisia by v polovici svojho mandátu mala sprístupniť dokumenty o emisných meraniach a detailoch práce expertných skupín v oblasti postupov typového schvaľovania vozidiel.

Konečná správa výboru EMIS, ktorého členom je aj slovenský europoslanec Ivan Štefanec (KDH), sa očakáva do jari 2017.

 

Vyšetrovací výbor sa od svojho prvého zasadnutia (2. marca) stretol 12-krát a strávil 50 hodín vypočúvaním celkovo 37 expertov, ktorí najskôr predložili písomné odpovede na približne 400 otázok. Výbor tiež zadal vypracovanie štúdie zameranej na zmapovanie rozdielov medzi vykazovaním emisií v rámci schvaľovacích skúšok automobilov a objemom emitovaných škodlivých látok v reálnych jazdných podmienkach.

 

„Úlohou výboru nie je trestať, ale objasňovať príčiny a pripraviť také legislatívne odporúčania, aby sa nič podobné už v budúcnosti neopakovalo," pripomenul Štefanec. Podľa jeho slov sa spolupráca medzi výborom a EK zlepšila, ale europoslanci majú informácie, že tento proces spomaľujú a blokujú niektoré členské štáty, ktoré odmietajú dodať potrebné informácie. "Dodržiavanie pravidiel spoločného trhu a ochrana ovzdušia je pritom v záujme všetkých," skonštatoval slovenský europoslanec.

 

Výbor EMIS bol zriadený ako reakcia na odhalenia o využívaní špeciálnych podvodných zariadení na zníženie množstva škodlivých emisií počas testovania vozidiel. Cieľom vyšetrovania je preveriť, či EK alebo predstavitelia vnútroštátnych orgánov mali podozrenie, alebo vedeli o podvodoch pred ich odhalením v Spojených štátoch.

 

Poslanci sa tiež zaoberajú dôvodmi, prečo Európska komisia a národné orgány, či už zámerne alebo neúmyselne, neboli obozretnejší a sami neriešili rozdiely medzi vykazovaným množstvom emisií počas testov a počas reálnej prevádzky vozidiel.

 

Predbežnú správu, ktorej autormi sú španielsky poslanec Pablo Zalba Bidegain a holandský poslanec Gerben-Jan Gerbrandy, plénum schválilo vo forme nelegislatívneho uznesenia pomerom hlasov 618 (za): 26 (proti): 7 (zdržalo sa hlasovania).

 

Výbor EMIS by mal tento rok zasadnúť ešte asi desaťkrát a vypočuť niekoľkých ďalších predstaviteľov EÚ, ale aj vnútroštátnych a regionálnych orgánov a výrobcov automobilov. Štefanec upozornil, že automobilky by mali adekvátne odškodniť aj európskych klientov.

 

"Kým v Spojených štátoch prebehlo odškodnenie pomerne hladko a pohybovalo sa v sumách niekoľko tisíc USD, v Európe sa tak zatiaľ nedeje. Išlo pritom o prakticky totožnú kauzu. Všetky európske inštitúcie aj členské štáty musia spoločne vyvinúť tlak na výrobcov automobilov, aby k takémuto kroku pristúpili," vyzval Štefanec. Spresnil, že automobilový priemysel je dôležitou súčasťou európskeho hospodárstva, ktorý má k dispozícii stabilné prostredie spoločného trhu a za to spotrebitelia očakávajú dodržiavanie pravidiel.

 

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies