Erdogan chce požiadať USA o vydanie jeho kritika

NETKY.SK • 29 Apríl 2014, 16:04 • 2 min

ISTANBUL - Turecký premiér Recep Tayyip Erdogan v utorok povedal, že tamojšie úrady požiadajú USA o vydanie vplyvného moslimského učenca Fethullaha Gülena, ktorého obviňuje zo snahy zvrhnúť vládu v Turecku.

Odpovedal tak na otázku jedného z reportérov po zasadnutí poslancov Strany spravodlivosti a rozvoja (AKP), či Ankara začne v prípade Gülena extradičné konanie. Bývalý Erdoganov spojenec, ktorý má širokú podporu v tureckej polícii či súdnictve, žije v americkom exile od roku 1997, keď začali jeho aktivity v Turecku preverovať sekularistické orgány. Postavenie terajšej vlády označovanej kritikmi takisto za proislamskú v posledných mesiacoch ohrozili podozrenia z rozsiahlej korupcie, čo premiér označuje za kauzu vykonštruovanú prívržencami Gülena s cieľom uskutočniť prevrat. Sedemdesiattriročný učenec to popiera, zároveň však odsudzuje kroky namierené proti vyšetrovaniu, ako sú čistky v polícii a súdnictve.

Erdogan sa pondelňajšom v rozhovore s moderátorom americkej stanice PBS Charliem Rosom vyjadril, že Gülen by vzhľadom na svoje aktivity mohol byť hrozbou aj pre USA, ktoré sú spojencom Turecka v rámci NATO. "Týmto živlom, ktoré ohrozujú národnú bezpečnosť Turecka, nie je možné dovoliť existovať v iných krajinách, pretože to, čo tu robia proti nám, by mohli robiť aj proti svojmu hostiteľovi," uvádza sa v prepise rozhovoru. Gülen prevádzkuje celosvetovú sieť podnikov a škôl, ktoré sú zdrojom jeho vplyvu a financií. Erdogan zatiaľ neprezradil, či už Ankara oficiálne požiadala o jeho vydanie, uviedol však, že Turci už vyhoveli viac ako 10 podobným žiadostiam zo strany Američanov a teraz od nich očakávajú to isté.