Vývoz áut do Veľkej Británie môže byť ťažší, tvrdí analytik

NETKY.SK • 20 Január 2017, 11:05 • 2 min
Vývoz áut do Veľkej Británie môže byť ťažší, tvrdí analytik

BRATISLAVA - Odchod Veľkej Británie z jednotného európskeho nemusí mať na dodávateľov komponentov pre automobilový priemysel na Slovenku veľký vplyv. V prípade automobiliek však ohlásený tvrdý brexit môže mať pre všetkých troch výrobcov áut na Slovensku väčší dosah, keďže Veľká Británia je pre automobilový európsky trh významný hráč. Pre agentúru SITA to povedal analytik Martin Jesný zo Slovenského automobilového inštitútu.

slovakia

left justify in out

Jesný zároveň očakáva, že po odchode Veľkej Británie z jednotného trhu sa export na ostrovy skomplikuje pre všetkých výrobcov áut z kontinentálnej Európy, do akej miery určí až konečná dohoda medzi Spojeným kráľovstvom a Európskou úniou. „V každom prípade je potrebné podotknúť, že na Slovensku máme automobilky, ktorých výroba je buď jedinečná, alebo je určená v prevažnej miere pre európsky trh,“ skonštatoval generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.

 

Podľa hovorkyne spoločnosti Volkswagen Slovakia Lucie Makayovej je ešte príliš skoro hodnotiť, aký vplyv bude mať brexit na bratislavský závod. Zároveň však potvrdila, že Veľká Británia spolu s Nemeckom, USA a Čínou sú pre automobilku najdôležitejšie trhy pre export. Pre žilinskú automobilku Kia Motors Slovakia je Spojené kráľovstvo kľúčovým trhom. „Pre spoločnosť Kia Motors Slovakia bola v minulom roku Veľká Británia najvýznamnejším trhom, smerovalo tam 16 % našej minuloročnej produkcie,“ uviedol hovorca spoločnosti Jozef Bačé.

 

Situáciu v slovenskom autopriemysle po brexite môže podľa Jesného ovplyvniť príchod dcérskej firmy automobilky Jaguar Land Rover. „Aj keď má závod v Nitre zjavne dôležité miesto v rastových plánoch Jaguar Land Rover, toto môže jeho pozíciu v skupine zmeniť na ešte dôležitejšiu,“ skonštatoval Jesný.

 

Výrobné závody Nissan, Honda, Toyota, ktoré sídlia vo Veľkej Británii sa po vystúpení z EÚ môžu podľa Pribulu zamerať na Európu, aby si udržali prístup na európsky trh. Príchod niektorých z nich na Slovensko nevylučuje. „Pokiaľ sa poponáhľame s výstavbou diaľnic, tak prečo nie. Na východnom Slovensku je priestor pre automobilku, no treba aj vnímať realitu, ktorou sú požiadavky a potreby moderného automobilového priemyslu na logistiku a dodávateľský systém. V súčasnosti je infraštruktúra hlavným faktorom, prečo sa automobilové výroby nerozvíjajú aj na východe našej krajiny,“ zhodnotil Pribula.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies