O vlaky z Bratislavy do Banskej Bystrice má záujem aj Arriva

NETKY.SK • 24 September 2015, 16:03 • 2 min
O vlaky z Bratislavy do Banskej Bystrice má záujem aj Arriva

BRATISLAVA - O prevádzkovanie rýchlikov z Bratislavy do Banskej Bystrice na objednávku štátu sa zaujíma aj spoločnosť Arriva.

slovakia

left justify in out

"V prípade, že bude vypísaná verejná súťaž, určite sa budeme o zabezpečenie vlakového spojenia medzi Bratislavou a Banskou Bystricou uchádzať. Pokiaľ ide o našu ponuku, tú budeme vedieť špecifikovať až vtedy, keď budeme poznať súťažné podmienky," informoval agentúru SITA generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku László Ivan. Spoločnosť má záujem o liberalizáciu trhu, ktorá bude v prospech cestujúcich na Slovensku. Arriva je súčasťou nemeckej železničnej spoločnosti Deutsche Bahn. "Máme teda dostatok skúsenosti, na základe ktorých budeme našu ponuku pripravovať," dodal Ivan.


Ministerstvo dopravy pripravuje súťaž na prevádzkovateľa diaľkovej osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme na trati z Bratislavy do Banskej Bystrice. Zatiaľ zverejnilo predbežné oznámenie. Dopravca by mal na tejto trati zabezpečovať ročne predbežne 1,5 milióna vlakových kilometrov ôsmimi pármi vlakov. Trasa rýchlikov bude viesť z Hlavnej stanice v Bratislave, cez Galantu, Šaľu, Šurany, Podhájsku, Levice, Novú Baňu, Žarnovicu, Žiar nad Hronom, Zvolen a Sliač do Banskej Bystrice. V súčasnosti na tejto trase jazdia v osobnej preprave na objednávku štátu vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK).


Záujem o účasť v tendri a prevádzkovanie rýchlikov na uvedenej trati potvrdila nielen ZSSK, ale aj súkromný dopravca RegioJet. Zvažuje to aj ďalšia súkromná česká spoločnosť Leo Express, rozhodne sa na základe podmienok súťaže. V súčasnosti na trati z Bratislavy do Banskej Bystrice premáva priamo jeden pár vlakov a na ostatné vlaky je potrebné prestupovať vo Zvolene.


Doterajšie váhanie štátu s prípravou súťaže na prevádzku rýchlikov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou je podľa bývalého generálneho riaditeľa ZSSK Pavla Kravca prirodzené. "SR nemá ešte skúsenosti s liberalizáciou a jej dopadmi na štát, občanov a v konečnom dôsledku aj na dopravcov," uviedol pre agentúru SITA. Pripomenul divokú liberalizáciu v komerčnej, nedotovanej vlakovej doprave na trati Bratislava - Košice, ktorá podľa neho ruinuje dopravcov. "Zo štátnej dotácie sa stáva mantra, ktorou sa operuje, len aby jej štát podľahol a rýchlo vyhlásil súťaž bez pravidiel," dodal Kravec. Za potrebné považuje zohľadniť vstup investorov na železničný trh v lukratívnych segmentoch a povinnosť štátu zabezpečiť dopravnú obslužnosť na vysokorýchlostných tratiach. Ako aj reguláciu prevádzky na tratiach s liberalizovanou dopravou tak, aby to nemalo vplyv na spomaľovanie vlakov v regionálnej doprave, ako napríklad v Česku.


Ministerstvo dopravy nateraz chystá liberalizáciu v osobnej železničnej doprave iba na diaľkovej trati Bratislava - Banská Bystrica. "Okrem tohto spojenia v diaľkovej doprave by mohla byť v budúcnosti liberalizovaná doprava bez konkrétneho vymenovania, lebo v princípe dopravu na každej trati môže prevádzkovať neštátny dopravca," myslí si Kravec. Všetko podľa neho závisí od ochoty štátu financovať vzniknutú stratu. "Sú však predsa len niektoré regionálne trate v okolí veľkých miest, ktoré sú z pohľadu liberalizácie dopravy perspektívne. Napríklad, okolie Nitry, Prievidze, Topoľčian, Lučenca či Humenného," dodal.
 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies