Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
28. nov. 2022Henrieta
BratislavaBratislava 19°
Biblia
TV program
Moje Netky
13.02.2022 10:00 Osobnosti
Novinka na Slovensku! Slobodná demokratická škola, prvá svojho druhu u nás
ilustračné foto
ilustračné foto
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
13.02.2022 10:00 Osobnosti

Novinka na Slovensku! Slobodná demokratická škola, prvá svojho druhu u nás



Slovensko je zvyknuté na bežnú formu vzdelávania. Deti chodia do školy. Absolvujú prvý stupeň, druhý stupeň a idú ďalej. Dá sa to však aj iným spôsobom, tak aby si deti školu zamilovali. Bez nátlaku. Bez frustrácie, problémov v školských laviciach či nútenia do učenia. A čo deti so špeciálnymi potrebami? Majú to na základnej škole skutočne ťažké. Juraj Mazák nám porozprával o výnimočnej škole, ktorá je na Slovensku absolútnou novinkou – Slobodná demokratická škola.


Množstvo detí sa potýka s rôznymi problémami či diagnózami. Školstvo sa snaží nájsť vhodné riešenia, často dochádza k nútenému homeschoolingu a rôznym ťažkostiam detí v školách. Nehovoriac o tom, že množstvo detí so špeciálnymi problémami jednoducho nemá svoje miesto, pretože bežné školy na ne nie sú prispôsobené alebo dieťa nie je adeptom na návštevu špeciálnej školy. Od septembra 2021 funguje novinka zaradená do experimentálneho overovania – je ňou Slobodná demokratická škola. Porozprávali sme sa s jej zakladateľom Jurajom Mazákom, ktorý vyštudoval Evanjelické gymnázium J. A. Komenského v Košiciach, neskôr Technickú univerzitu v Košiciach. Absolvoval štúdium na Katedre inžinierskej pedagogiky a taktiež International Society for Engineering Pedagogy a má roky pedagogickej praxe z rôznych škôl v Košiciach.

 

 

Priblížte nám Slobodnú demokratickú školu!

 

Naša škola je základná škola v zmysle bežného školského zákona zaradená  do siete školských zariadení ministerstva školstva. Poskytujeme vzdelanie od prvého po deviaty ročník. Momentálne máme vyše 360 žiakov, z toho vyše 300 žiakov máme na domácom vzdelávaní. Naši žiaci sú rôznorodí. Máme aj deti zo zahraničia, z bilingválnych rodín, vyše 60 detí majú nejaké špecifiká, to znamená nadanie alebo znevýhodnenie. Samozrejme aj deti, ktoré si nás cielene vybrali.

 

Juraj Mazák s rodinou

 

Čo bolo motiváciou založiť takúto školu?

 

Na Slovensku je bežné, že mnohí ľudia zakladajú vzdelávacie skupiny a my by sme chceli, aby došlo k systémovej zmene. Ja som síce inžinier informatiky, ale mám pedagogické minimum a viac rokov praxe. Manželka je špeciálny pedagóg, čiže okolo vzdelávania sme sa pohybovali dlho. Vedeli sme, že pre naše deti chceme dobré vzdelanie. Chceli sme, aby to bolo prístupné aj iným deťom. Rozhodli sme sa presvedčiť ministerstvo školstva, že by bolo dobré urobiť experimentálne overovanie niečoho, čo v zahraničí bežne funguje. Rozhodli sme sa popísať vzdelávací model Summerhill na celkovo asi 160 stranách. V postupných diskusiách so ŠPÚ a ministerstvom školstva z toho vyplynulo, že sme základná škola s unikátnym experimentálnym overovaním.

 

Stretávate sa s predsudkami?

 

Slovensko je konzervatívna až tradicionalistická krajina a v mnohom sme boli zvyknutí na normalizáciu v širokom slova zmysle, čiže veci boli rovnaké a mnohí ľudia odmietajú niečo nové, boja sa nepoznaného, čiže je pochopiteľné, že v populácii, kde neboli žiadni doma vzdelávaní ľudia, rodičia a starí rodičia nedokážu nájsť pochopenie. Prichádzajú ľudia, ktorí už videli zahraničie alebo veľa čítajú, a s tým sa mení aj prístup k tomu, aké vzdelávacie systémy očakávajú.

 

 

Ako u vás prebieha forma denného štúdia?

 

Máme denné štúdium a v rámci experimentálneho overovania a dohodli sme sa, že budeme mať malotriedku aj pre druhý stupeň.  Naše deti sa učia v jednej vekovo zmiešanej hromade. Dôvodom, keď niektorí z nej odchádzajú, je ich vlastné rozhodnutie, že táto aktivita ich nebaví alebo je vekovo nepríslušná. Je to postavené takým spôsobom, že deti môžu robiť mnohé veci vo vekovo zmiešaných skupinách a my sa im snažíme poskytnúť podnetné prostredie. Deti sú zvyčajne v exteriéri, v múzeu, podľa počasia trávime čas v prírode alebo v interiéri.

 

 

Ako prebieha homeschooling?

 

Na Slovensku je viacero režimov, ktoré slovenská legislatíva rozoznáva z hľadiska spolupráce rodiny a školy. Okrem dennej formy je tu možnosť dochádzať do školy niekoľko hodín do týždňa, ktorú využívajú deti so zdravotným znevýhodnením, napríklad autisti, ktorí nevedia ustáť ten kolektív. Je aj režim, že sa dieťa učí doma, trávi čas doma s rodičmi a raz za pol roka príde do školy na komisionálne preskúšanie. Žiak je preskúšaný z predmetov, ktoré štát očakáva, že sa bude učiť. Aj takýmto žiakom umožňujeme zúčastňovať sa na našich aktivitách.

 

Aké máte osnovy a ako hodnotíte žiakov?

 

Štát očakáva, že základná škola vyučuje konkrétne predmety. V našom prípade to máme nastavené unikátne. Na prvom stupni máme iba 3 predmety. Volajú sa Telesná výchova, to je bežná telesná výchova. Potom je tam predmet Svet okolo mňa, to sú všetky podnety, ktoré dieťa dostáva zvonku, čiže znaky, písmená, javy, matematika, všetko, čo vidí okolo seba. Tretím predmetom je Môj svet, sú to veci, ktoré zvyčajne dieťa tvorí, teda výtvarné práce, hudobné aktivity, práce spojené s drevom a podobné. V rámci experimentálneho overovania má naša škola výrazne rozšírené časové okno, kedy môže dieťa nadobúdať poznatky.

 

 

Pri bežnej škole štát opisuje veľmi precízne, v ktorom ročníku sa máte naučiť fyziku, matematiku, či dejepis. My sme sa dohodli, že budeme robiť overovanie slobodného vzdelávania. Dieťa si určuje vzdelávací obsah, ktorý bude spracúvať ním definovaným kanálom a taktiež s ním definovaným výsledkom. Takže ak mladšie dieťa bavia dinosaury, môže sa stať, že bude mať poznatky z paleontológie na úrovni 9. ročníka  a naša škola to plne akceptuje. Môže sa teda stať, že vám nezostane dostatok času, aby sa doučilo informatiku alebo angličtinu, a to, čo my tvrdíme v rámci výskumu je to, že naši žiaci sa v konečnom dôsledku naučia porovnateľné množstvo poznatkov ako žiaci v bežných školách. Na porovnávanie budeme používať štandardizované testy. To znamená Testovanie 5 alebo Testovanie 9, kde očakávame, že naši žiaci budú mať porovnateľné výsledky s ďalšími školami. Okrem toho tvrdíme, že vďaka nášmu spôsobu vyučovania si deti zachovajú motiváciu, naučia sa spravovať si mnohé veci, pretože škola je riadená demokraticky.

 

Odkedy funguje vaša škola?

 

Začali sme v roku 2017 s tým, že sme založili Ťahanovskú komunitnú záhradu, kde sme sa na malom priestore stretávali rodiny a deti. V roku 2020 sme dostali rozhodnutie z ministerstva školstva, že budeme mať školu. V roku 2021 sme dostali súhlas s experimentálnym overovaním. . Ministerstvo školstva nám odobrilo tento experiment, dohliada na nás Nitrianska univerzitaV septembri sme oficiálne otvorili našu základnú školu. Sídlo máme v mestečku Žďaňa.

 

Aké sú vaše plány do budúcna?

 

Našou víziou je dosiahnuť do roku 2030 vedecké poznatky, ktoré sú potrebné na to, aby sme presvedčili ministerstvo, že táto škola má miesto vo vzdelávacom systéme a aby mohli vzniknúť ďalšie slobodné školy. Musíme nájsť aj finančné zdroje a zozbierať mnoho dát. Pokiaľ by sa nám to podarilo, budeme radi, že Slovensko sa zaradí k tým moderným krajinám, ktoré túto formu vzdelávania bežne majú. Prirodzenou otázkou je, čo bude s týmito deťmi počas strednej školy. Zamýšľame sa nad tým. Predpokladáme, že bude záujem rodičov aj o strednú školu tohto typu. Objavujú sa otázky aj na materskú školu tohto typu. Ale žiaľ, kapacitné možnosti a financie nám nedovoľujú, aby sme vedeli urobiť všetko zo dňa na deň. Ministerstvo školstva nám odobrilo tento experiment, dohliada na nás Nitrianska univerzita. Našou snahou je, aby sme ich presvedčili dátami. Pokiaľ aj majú nejaké pochybnosti o tom, ako veci robíme, tak sme zatiaľ na skorom začiatku; ministerstvo má dohľad a úzko komunikujeme so školskou inšpekciou. Vždy sa snažíme nájsť rozumný kompromis. Ide nám aj o zmenu legislatívy, ale to trvá dlho.

 

 

Demokracia v škole?

 

Na výberové konanie riaditeľa či výber nových kolegov – z dovodu, že proces výberu riaditeľa je veľmi detailne riadený zákonom a žiacka rada vo voľbe riaditeľa môže mať len poradný hlas. Voľbu riaditeľa máme v najbližších týždňoch, budeme pozývať aj deti, aby boli priamo účastné. Ich hlas je relatívne signifikantný. V tom, čo budeme robiť, kam pôjdeme na výlet, čo si necháme. 

 

Prečítajte si: SKUTOČNÝ PRÍBEH Slovákov so 6 deťmi. Žijú v USA, ich hodnotou je byť spolu a zvládli aj 40 dní bez strechy nad hlavou!



reklama


reklama


Zdroj: Ing. Juraj Mazák, Ing. Paed. IGIP/ Netky Kristýna Peštová

Foto:  Juraj Mazák



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

ilustračné foto
ilustračné foto

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
NAJČÍTANEJŠIE
ZOBRAZIŤ VIAC
ad
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok