PARÍŽ - V predvečer celosvetovej konferencie o klimatických zmenách (COP21), ktorá sa dnes začala v Paríži, skupina britských aktivistov vymenila alebo pozmenila reklamy v 600 prístreškoch na zastávkach MHD vo francúzskej metropole. Firma JCDecaux medzičasom priznala tento "pirátsky" útok a informovala, že k náprave dôjde v priebehu dnešného dňa.
Na pozmenených plagátoch sa napríklad automobilka Volkswagen ospravedlňuje: "Je nám ľúto, že sme sa dali chytiť". Letecká spoločnosť Air France zasa sloganom "Sme súčasťou problému" priznáva svoj podiel na znečisťovaní životného prostredia. Ropná spoločnosť Total parížskej verejnosti oznamuje: "Naša filozofia: Nič vám netreba vedieť".
Ako upozornili francúzske médiá, pozmenené alebo nahradené boli reklamy veľkých nadnárodných sponzorov COP21.
Za akciou je britské environmentálne hnutie Brandalism, ktoré chce takto upozorniť na "pokrytectvo konferencie o klimatických zmenách", keďže jej sponzormi sú jedni z najväčších znečisťovateľov životného prostredia.
Joe Elan z hnutia Brandalism vo svojom komuniké vysvetlil, že tieto národné a nadnárodné firmy si robia reklamu, akoby boli súčasťou riešenia problémov životného prostredia, zatiaľ čo v skutočnosti sú súčasťou jadra problému.
Pre túto formu protestu sa hnutie Brandalism rozhodlo aj vzhľadom na to, že po vyhlásení výnimočného stavu v dôsledku teroristických útokov z 13. novembra sú vo Francúzsku zakázané verejné zhromaždenia.
Okrem zmien sloganov na už existujúcich reklamách boli do časti stojanov na zastávkach MHD vložené aj umelecké diela 80 autorov z 19 krajín sveta. Ich spoločnou témou bolo poukázať na spojitosť medzi konzumným spôsobom života, reklamou, závislosťou od fosílnych palív a klimatickými zmenami.
Pre hnutie Brandalism nebola akcia v Paríži prvou - za sebou majú už niekoľko kampaní v Británii -, avšak rozsahom bola operácia v Paríži doteraz najväčšia.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies