Europoslanci sa dohodli na sprísnení limitov hlučnosti pre autá

NETKY.SK • 3 Apríl 2014, 06:44 • 2 min
Europoslanci sa dohodli na sprísnení limitov hlučnosti pre autá

BRUSEL - Európsky parlament (EP) v stredu schválil sprísnenie limitov hlučnosti pre motorové vozidlá za účelom ochrany verejného zdravia. Nová legislatíva zavádza zároveň systém označovania, ktorý bude potenciálnych zákazníkov informovať o hlučnosti nových automobilov. Hybridné a elektrické vozidlá budú vybavené systémom zvukovej signalizácie, ktorý by chodcov varoval pred blížiacim sa automobilom.

slovakia

left justify in out

Europoslanci upozornili, že trvalé pôsobenie vysokých hladín hluku môže vyčerpať fyzické rezervy, narušiť funkciu jednotlivých orgánov a prispieť k vzniku kardiovaskulárnych chorôb. Podľa odhadov Európskej agentúry pre životné prostredie je polovica obyvateľstva miest vystavená hladine hluku nad úrovňou 55 dB. 
      

"Konečný text, ku ktorému sme dospeli považujem za optimálny kompromis, ktorý prispeje k ochrane zdravia európskych občanov. Na druhej strane by však nemal spôsobiť stratu konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu. Som rád, že návrh si našiel širokú podporu naprieč politickými skupinami v Európskom parlamente," uviedol český konzervatívny poslanec a spravodajca pre tento návrh Miroslav Ouzký potom ako europarlament schválil dohodu, ktorú vyrokoval s ministrami členských štátov EÚ.
      

Nariadenie stanovuje, že nové limity hlučnosti budú zavedené od 1. júla 2016, 2020, respektíve 2024. Prvá fáza by sa týkala výlučne typového schvaľovania nových vozidiel. Počas druhej a tretej fázy by došlo k ďalšiemu zníženiu limitov, ktoré by začali platiť pre všetky nové vozidlá vyrobené aspoň dva roky po znížení limitov (od roku 2022, prípadne od roku 2026). 
      

Limity pre štandardné vozidlá by mali byť v priebehu dvanástich rokov znížené zo súčasných 74 dB na 68 dB. Vozidlá so silnejším motorom by mohli byť hlučnejšie maximálne o 1 - 9 dB v závislosti od pomeru ich výkonu k hmotnosti. Nové pravidlá znižujú najvyššiu povolenú hlučnosť aj pre najvýkonnejšie a zároveň najťažšie nákladné vozidlá (nad 12 ton) zo súčasných 81 db na 79 db. 
      

Parlament zároveň zavádza systém označovania nových vozidiel, ktorý by spotrebiteľov informoval o emisiách hluku. Založený by mal byť na už existujúcich systémoch, ktoré poskytujú základný prehľad napríklad o emisiách CO2, spotrebe paliva či hlučnosti pneumatík.

      

Bez povšimnutia EP nezostali ani tiché elektrické a hybridné automobily, ktoré pre chodcov a cyklistov predstavujú nebezpečenstvo. Parlament schválil povinnú inštaláciu systémov zvukovej signalizácie vozidla (AVAS) do nových typov hybridných automobilov od 1. júla 2019. Európska komisia by mala vypracovať požiadavky na nový systém najneskôr do júla 2017.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies