BRATISLAVA – Poslanci Európskeho parlamentu (EP) mali na dnešnom stretnutí s kolegami z Národnej rady (NR) SR výhrady k vysokej chybovosti zo strany Slovenska pri realizovaní projektov, ktoré sa financujú zo zdrojov Európskej únie.
"V prípade Slovenska konštatujeme, že miera chybovosti pri realizácii regionálnych programov je nadpriemerná. To nie je dobré. O tejto situácia preto diskutujeme so zástupcami vlády, aby sa tieto chyby odstránili," upozornil na dnešnej tlačovej konferencii europoslanec a predseda delegácie Jens Geier.
Slovensko robí podľa neho systematické chyby najmä pri verejnom obstarávaní. "V tejto oblasti Európska komisia skonštatovala, že pri verejných obstarávaniach v oblasti dopravy sú chyby. Počet tých, ktorí môžu predložiť verejné ponuky, je podmienený prísnymi podmienkami, a tým pádom je aj málo uchádzačov. V komisii sa preto hovorí o diskriminácii na trhu a v tejto oblasti chceme otvoriť diskusiu, aby Slovensko do budúcnosti podmienky pre takéto verejné projekty zmenilo a tým by sa znížili nielen náklady, ale aj chybovosť týchto projektov," doplnil Geier.
Ak by sa totiž situácia nezmenila, Slovensko by muselo peniaze, ktoré získalo z európskych fondov vrátiť. "Nesprávne použité prostriedky môžu byť vyžadované späť. Časť prostriedkov Slovensko jednoducho nedostane k dispozícii, preto je veľmi dôležité, aby sa všetci držali európskych pravidiel," potvrdila europoslankyňa Ingeborg Grässle.
Ako priblížil podpredseda Národnej rady SR Ján Figeľ (KDH), problémové sú najmä projekty týkajúce sa železníc. "Najvyššia chybovosť je v oblasti životného prostredia, kde presahuje 7 %. V oblasti dopravy sú vyšetrované viaceré tendre kvôli korupcii a klientelizmu. Dokonca to má v rukách Európsky úrad pre boj proti podvodom (OLAF)," upozornil Figeľ. Týka sa to podľa neho projektov ešte z obdobia prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD). "Ide o železničný koridor od Nového mesta nad Váhom smerom na Žilinu, kde viaceré úseky boli tendrované ešte v období do roku 2010 a dodnes nie sú uzatvorené. Sú obavy, že Európska komisia neodsúhlasí ich financovanie, kým OLAF neskončí vyšetrovanie. Dovtedy nie je možné ani ich financovanie, ani platby," doplnil exminister dopravy.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies