PIEŠŤANY/BRATISLAVA – Výstavu uznávaného českého maliara Jiřího Načeradského v piešťanskej galérii Fontána jej riaditeľka predčasne ukončila aj po sťažnostiach verejnosti na príliš naturalistické motívy ľudských tiel.
Český maliar Jiří Načeradský (1939 – 2014) sa vo svojej tvorbe zameriaval na ľudské telo a postavy často aj s erotickým a sexuálnym podtextom a kontextom. Jeho diela sú súčasťou zbierok Národnej galérie v Prahe a ďalších českých galérií, ale napríklad aj Centra Georgesa Pompidoua v Paríži, kde kedysi študoval.
V decembri inštalovali výstavu diel tohoto umelca, poväčšine pochádzajúcich zo zbierky Ivana Melicherčíka, v galérii Fontána v Piešťanoch. Do galérie však práve nastúpila nová riaditeľka, ktorej sa riešenie výstavy nepáčilo. Hlavná sála galérie sa totiž bežne využíva aj ako sobášna sieň, v ktorej sa, pochopiteľne, vyskytuje aj iný typ návštevníkov ako sú milovníci abstraktného zobrazovania detailov nahého tela. Obrazy nechala zvesiť a premiestniť do iných priestorov. To sa nepáčilo Melicherčíkovi, ktorý požiadal o ukončenie výstavy, pôvodne plánovanej do 28. januára. O prípade informoval denník Pravda, ktorého prvý článok na túto tému mal titulok „Cenzúra v Piešťanoch. Primátor dal zvesiť obrazy slávneho maliara“.
Popri riaditeľke Marte Jurčovej hral totiž pri prijímaní daného rozhodnutia zrejme úlohu aj primátor mesta Miloš Tamajka. Jeho sekretariát však našu redakciu odkázal na riaditeľku galérie.
Predstavitelia verejnej správy a inštitúcií majú občas zložitú úlohu pri hľadaní vhodnej pozície medzi podporou progresívne zameraného umenia a obranou uznávaných občianskych a spoločenských hodnôt. Posúďte sami, ako to zvládli v tomto prípade – môžno vám pomôže ponúknutý výber pohľadov na diela majstra Načeradského.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies