Palčák: Najhoršie by bolo nerobiť s Cargom nič

NETKY.SK • 11 Júl 2013, 12:51 • 2 min
Palčák: Najhoršie by bolo nerobiť s Cargom nič

BRATISLAVA - Keďže súčasná situácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. nie je dobrá, podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného, a.s. (VÚD) v Žiline Ľubomíra Palčáka by určite najhoršie bolo nerobiť s Cargom nič. Štátny vlakový nákladný dopravca totiž napriek znižovaniu počtu zamestnancov má stále okolo šesť a pol tisíca pracovníkov.

slovakia

left justify in out

Do plánovaných troch nových dcérskych firiem Carga, ktoré majú vzniknúť v rámci reorganizácie spoločnosti do polovice budúceho roka, by podľa dopravného experta mali vstupovať partneri s relevantným know-how na základe súťaže.

"Ak samozrejme o takýto vstup na trhu bude záujem. V tomto modeli sú obsiahnuté prvky, ktoré sa už dnes využívajú aj v iných krajinách Európskej únie a podľa mňa je to aj v súlade s legislatívou EÚ," uviedol pre agentúru SITA Palčák. Teraz je podľa neho najdôležitejšie udržať túto debatu v odbornej a pragmatickej rovine. "Samozrejme, je tu ešte veľa otáznikov, na ktoré je potrebné hľadať odpovede. Najhoršie by ale naozaj bolo nerobiť s Cargom nič," dodal Palčák. 

Vláda v stredu schválila návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy. Súčasťou materiálu sú opatrenia na ekonomické ozdravenie, postupné oddlženie a ďalší rozvoj Carga. Štátny vlakový nákladný dopravca má v rámci vnútornej reorganizácie do polovice budúceho roka vytvoriť tri dcérske firmy s následným vstupom partnerov. Z predpokladaného počtu zamestnancov Carga koncom tohto roka okolo 6 350 má do nich neskôr prejsť 1 260 pracovníkov a v materskej spoločnosti by malo zostať 5 090 zamestnancov. Dcérske firmy majú zabezpečovať údržbu a opravy nákladných vozňov a rušňov, manažovať vozne a vykonávať intermodálnu, čiže kombinovanú prepravu kontajnerov. 

Šéf VÚD pripomenul, že v celom globálnom sektore železničnej nákladnej dopravy sa hľadajú nové, ekonomicky efektívnejšie spôsoby fungovania. "Dopad finančnej a hospodárskej krízy, prepad výkonov v sektore o 30 %, nerovnaké podmienky pre železničnú a cestnú dopravu, a tým pádom menšia konkurencieschopnosť, stále nízka miera podpory kombinovanej dopravy nútia celý železničný segment hľadať riešenia," informoval Palčák. V poslednom období sa podľa neho objavili snahy o spájanie národných železničných dopravcov, kde dôležitú úlohu zohrávajú silní európski hráči. "Ukazuje sa ale, že také jednoduché to nebude. Skôr sa vytvárajú silné logisticko-dopravné zoskupenia a tie momentálne rozdávajú karty," priblížil odborník. 

Cargo previezlo v roku 2006 ešte 50 mil. ton tovaru a vlani už len 35 mil. ton. Stav zadlženosti spoločnosti voči majetku dosiahol v minulom roku 84 % a spolu so štátnou finančnou výpomocou 215 %. "To má samozrejme dopad na vysoké finančné náklady a je veľmi sťažená možnosť nutného ďalšieho rozvoja. Táto situácia bezpodmienečne núti hľadať riešenia," tvrdí Palčák. Už program revitalizácie, ktorý rozbehol vtedajší minister dopravy Ján Figeľ, bol podľa experta krok správnym smerom a je potrebné v ňom ďalej pokračovať. 

Do dcérskej spoločnosti Carga pre údržbu a opravy vozňov a rušňov s cieľom zefektívnenia týchto činností má z Carga prejsť okolo 1 200 zamestnancov. Zváži sa pritom majetkový vstup partnerskej Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s., ktorá prevádzkuje osobnú dopravu. Ďalšia dcérska firma pre manažovanie nákladných vozňov má spravovať okolo 12 700 z celkových 13 300 vozňov Carga, pričom zhruba 5 tisíc je nadbytočných. Do tejto firmy má odísť zo štátnej spoločnosti 30 pracovníkov. Cargo má v dcérskej firme odpredať majoritnú časť akcií partnerovi, ale zachová si účasť na riadení aj pri minoritnom podiele. Dcérska spoločnosť v oblasti intermodálnej prepravy by mala zvýšiť objem vnútroštátnej a medzinárodnej prepravy kontajnerov. Pre dosiahnutie tohto zámeru sa predpokladá vstup partnera s medzinárodným know-how. Táto firma by mala manažovať okolo šesťsto nákladných vozňov a z Carga má do nej prejsť tridsať zamestnancov.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies