Ľudia by si mali dať pozor na doplnkové služby pri úveroch z nebankoviek

NETKY.SK • 3 December 2015, 09:39 • 2 min
Ľudia by si mali dať pozor na doplnkové služby pri úveroch z nebankoviek

BRATISLAVA - Národná banka Slovenska (NBS) uskutočnila nákup produktov v nebankových subjektoch pod skrytou identitou, ktorý je známy ako mystery shopping. Výsledky kontrol sú alarmujúce, preto NBS občanov upozorňuje, aby boli opatrní pri požičiavaní si z nebankoviek.

slovakia

left justify in out

Národná banka uviedla, že jedným zo spôsobov, ako sa nedostať do problémov, je, aby si ľudia nebrali úver, ak nemajú peniaze na jeho splatenie. Kontroly v nebankovkách totiž ukázali, že nie vždy predajcovia dostatočne preverujú príjem spotrebiteľov. Klient je tak vystavený riziku, že nebude vedieť úver splatiť, čo môže skončiť napríklad dražbou majetku. "Taktiež si treba dávať pozor na navádzanie uvádzať vyšší príjem, ako spotrebiteľ reálne má. Ak vznikne následne problém so splácaním, v nevýhode bude spotrebiteľ, nie nebanková spoločnosť, lebo spotrebiteľ uviedol nepravdivú výšku príjmu," upozorňuje NBS.

 

Zo zákona nie je možné poskytnutie spotrebiteľského úveru v hotovosti. V skutočnosti však niektoré spoločnosti zákon porušujú. "Z vyplatenej sumy spotrebiteľovi odrátajú spracovateľský poplatok alebo poplatok za vyplatenie úveru v hotovosti, a tak poskytnú spotrebiteľovi menej peňazí, ako je uvedené na zmluve, pričom o tom neexistuje dôkaz. Taktiež komunikujú výplatu úveru v hotovosti ako výhodu, no porušujú tým zákon," uviedla národná banka. Preto by si občania nemali nechať vyplatiť menej, ako je uvedené na zmluve o úvere. "Výplatu úveru v hotovosti by nemali ľudia brať ako výhodu. Môžu dostať menej, ako podpísali v zmluve," uviedla NBS.

 

Klienti by mali byť obozretní, aj keď spoločnosť ponúka takzvané doplnkové služby k úveru. Ide o také, pri ktorých spoločnosti ponúkajú napríklad vyberanie splátok na určenom mieste v hotovosti, a nie zasielanie na účet. "Veľká časť spotrebiteľov si zoberie úver s touto službou. Predajcovia im tvrdia, že bez doplnkovej služby mu úver poskytnúť nevie, čo nie je pravda. Robí to preto, že chce zarobiť na spotrebiteľovi viac aj napriek tomu, že má zákonom stanovené, koľko najviac môže stáť spotrebiteľský úver," priblížila NBS s tým, že klientom odporúča neuzatvárať doplnkové služby a môžu tak ušetriť.

 

Slovenská centrálna banka tiež občanom odporúča, aby si úvery na súkromné účely brali ako spotrebitelia, nie ako podnikatelia. "Ak je občan živnostník a peniaze potrebuje na súkromné účely, mal by trvať na poskytnutí spotrebiteľského úveru," odporúča NBS.

 

Zároveň ak predajca nie je ochotný poskytnúť úver klientovi ako fyzickej osobe, bez doplnkových služieb, bez výplaty úveru v hotovosti, bez podpisu zmenky, bez overenia príjmu, úver by mal podľa odporúčaní NBS odmietnuť podpísať.

V prípade, že sa ľudia stretnú s takýmito nekalými praktikami, môžu sa obrátiť na NBS a podať sťažnosť na nebankovú spoločnosť. Informácie, ako postupovať v prípade jej podania, nájdu občania na internetovej stránke NBS.

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies