Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
BratislavaBratislava
Biblia
TV program
Moje Netky
Ilustračné foto
Ilustračné foto
24.03.2018 13:00 Relax
Bielkoviny sú dôležité pre chudnutie: Mali by ste ich jesť oveľa viac, než si myslíte!
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
24.03.2018 13:00 Relax

Bielkoviny sú dôležité pre chudnutie: Mali by ste ich jesť oveľa viac, než si myslíte!



BRATISLAVA - Určite už ste počuli, že bielkoviny sú pre ľudské telo nevyhnutné. Ich nedostatok vedie k podvýžive, zníženej imunite a chudokrvnosti. Mnohí si však myslia, že keď ich obmedzia, budú chudší. Opak je pravdou. Ak chcete schudnúť, musíte znížiť príjem tukov a cukrov, a naopak zvýšiť príjem bielkovín. Ako na to? Poradíme vám.


Koľko bielkovín denne potrebujeme? Príjem bielkovín u dospelého zdravého človeka by mal byť 0,8 až 1,0 gramu na kilogram váhy. A aj s týmto množstvom má väčšina ľudí problém.

 

Stogramový plátok kuracieho mäsa má len 25 g bielkovín, bravčového ešte menej (16 g), tvrdý syr priemerne 28 g v 100 g. Takže dosiahnuť odporúčané denné potreby nie je jednoduché. Zvlášť keď si musíte ešte ku všetkému strážiť tuky, ktoré idú zvyčajne ruka v ruke s bielkovinami.

 

Pritom sa stačí naučiť pár jednoduchých pravidiel, čo a kedy jesť. Na dostatočný príjem bielkovín je potrebné myslieť počas celého dňa a snažiť sa ich v určitej miere zakomponovať do každého jedla. Bielkoviny by mali tvoriť zhruba štvrtinu denného príjmu energie.

 

Skvelou voľbou pre jedlo s vysokým obsahom bielkovín sú tvaroh. Rovnako ako v jogurte sú v ňom obsiahnuté mikrobiálne kultúry, ktoré pôsobia na dobré zažívanie. Ideálny je pre seniorov ako prevencia proti osteoporóze alebo pre športovcov, ktorí potrebujú budovať svalovú hmotu. No v dnešnej dobe, kedy má čoraz viac ľudí intoleranciu na určité potraviny to môže byť problém. Pre ľudí s intoleranciou sú vhodné napríklad strukoviny, avokádo či orechy.  Vysoké percento bielkovín nájdete aj v mäse, vajciach, strukovinách, sóji, orieškoch, mliečnych výrobkoch, ovsených vločkách a napríklad v pohánke.

 

Jedlá bohaté na bielkoviny by sme mali jesť zhruba po troch hodinách. Pokiaľ chcete výraznejšie schudnúť, stačí k nim hrsť ovocia alebo zeleniny.

 

Prečo sú bielkoviny nevyhnutné pri znižovaní váhy? Pri chudnutí, keď sa snažíte zmeniť pomer príjmu a výdaja energie, slúžia bielkoviny uložené vo svaloch ako náhradný zdroj energie. Po bielkovinových potravinách skrátka neprichádza čoskoro hlad. 

 

Zvýšenú potrebu kvalitných bielkovín majú deti v období rastu, dospievajúci a ďalej tehotné ženy, aj ľudia s ťažkým zdravotným stavom, po úrazoch alebo operáciách. U aktívnych športovcov sú horné limity príjmu bielkovín vyššie (individuálne 1,3 až 2,0 g / kg / deň). Väčšie množstvo už príliš zaťažuje obličky (pri odbúravaní bielkovín vznikajú totiž dusíkaté látky, ktoré sa vylučujú obličkami).



reklama


reklama


Zdroj: netky BL

Foto:  Pixabay



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok