Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
25. máj. 2022Urban
BratislavaBratislava
Biblia
TV program
Moje Netky
Ilustračné foto
Ilustračné foto
24.03.2018 13:00 Relax
Bielkoviny sú dôležité pre chudnutie: Mali by ste ich jesť oveľa viac, než si myslíte!
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
24.03.2018 13:00 Relax

Bielkoviny sú dôležité pre chudnutie: Mali by ste ich jesť oveľa viac, než si myslíte!



BRATISLAVA - Určite už ste počuli, že bielkoviny sú pre ľudské telo nevyhnutné. Ich nedostatok vedie k podvýžive, zníženej imunite a chudokrvnosti. Mnohí si však myslia, že keď ich obmedzia, budú chudší. Opak je pravdou. Ak chcete schudnúť, musíte znížiť príjem tukov a cukrov, a naopak zvýšiť príjem bielkovín. Ako na to? Poradíme vám.


Koľko bielkovín denne potrebujeme? Príjem bielkovín u dospelého zdravého človeka by mal byť 0,8 až 1,0 gramu na kilogram váhy. A aj s týmto množstvom má väčšina ľudí problém.

 

Stogramový plátok kuracieho mäsa má len 25 g bielkovín, bravčového ešte menej (16 g), tvrdý syr priemerne 28 g v 100 g. Takže dosiahnuť odporúčané denné potreby nie je jednoduché. Zvlášť keď si musíte ešte ku všetkému strážiť tuky, ktoré idú zvyčajne ruka v ruke s bielkovinami.

 

Pritom sa stačí naučiť pár jednoduchých pravidiel, čo a kedy jesť. Na dostatočný príjem bielkovín je potrebné myslieť počas celého dňa a snažiť sa ich v určitej miere zakomponovať do každého jedla. Bielkoviny by mali tvoriť zhruba štvrtinu denného príjmu energie.

 

Skvelou voľbou pre jedlo s vysokým obsahom bielkovín sú tvaroh. Rovnako ako v jogurte sú v ňom obsiahnuté mikrobiálne kultúry, ktoré pôsobia na dobré zažívanie. Ideálny je pre seniorov ako prevencia proti osteoporóze alebo pre športovcov, ktorí potrebujú budovať svalovú hmotu. No v dnešnej dobe, kedy má čoraz viac ľudí intoleranciu na určité potraviny to môže byť problém. Pre ľudí s intoleranciou sú vhodné napríklad strukoviny, avokádo či orechy.  Vysoké percento bielkovín nájdete aj v mäse, vajciach, strukovinách, sóji, orieškoch, mliečnych výrobkoch, ovsených vločkách a napríklad v pohánke.

 

Jedlá bohaté na bielkoviny by sme mali jesť zhruba po troch hodinách. Pokiaľ chcete výraznejšie schudnúť, stačí k nim hrsť ovocia alebo zeleniny.

 

Prečo sú bielkoviny nevyhnutné pri znižovaní váhy? Pri chudnutí, keď sa snažíte zmeniť pomer príjmu a výdaja energie, slúžia bielkoviny uložené vo svaloch ako náhradný zdroj energie. Po bielkovinových potravinách skrátka neprichádza čoskoro hlad. 

 

Zvýšenú potrebu kvalitných bielkovín majú deti v období rastu, dospievajúci a ďalej tehotné ženy, aj ľudia s ťažkým zdravotným stavom, po úrazoch alebo operáciách. U aktívnych športovcov sú horné limity príjmu bielkovín vyššie (individuálne 1,3 až 2,0 g / kg / deň). Väčšie množstvo už príliš zaťažuje obličky (pri odbúravaní bielkovín vznikajú totiž dusíkaté látky, ktoré sa vylučujú obličkami).



reklama


reklama


Kríza, ktorú priniesol koronavírus, nás silno zasiahla. Vopred ďakujeme každému, kto zašle hoci len niekoľko centov na náš účet SK30 7500 0000 0040 2698 9329 Pomôžete tak ľudom, ktorí už roky pracujú pre vás, našich čitateľov, a to aj napriek nižšiemu platu či predĺženému pracovnému času.


Zdroj: netky BL

Foto:  Pixabay



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok