Výber mýta počas troch rokov od jeho zavedenia poklesol päťkrát
Päťkrát od zavedenia mýtneho systému na Slovensku výber mýta medziročne poklesol. Podobne ako v júni a marci tohto roku, vybral štát od nákladných áut a kamiónov menej v porovnaní s predošlým rokom aj počas troch mesiacov vlaňajška. A to v júli, októbri a novembri.
"Napriek tomu už na kvartálnej báze výber mýta, od jeho spustenia až doteraz, narastal," podotkol pre TASR manažér pre komunikačnú stratégiu a PR spoločnosti SkyToll Anton Bódis. V júni tohto roku sa tak podľa najnovších údajov firmy SkyToll vybralo na mýte medziročne o 90.000 eur menej. V marci 2012 predstavoval medziročný pokles 28.000 eur.
Podľa Bódisa má na výber mýta vplyv viacero faktorov. "Vplýva naň počet pracovných dní a sviatkov, tiež sezónne vplyvy, ako napríklad celozávodné dovolenky v podnikoch," opísal. V júli minulého roka tak výber mýta medziročne klesol o 354.000 eur, v októbri to bolo o 62.000 eur a v novembri o 414.000 eur.
Napríklad, keď má mesiac o jeden pracovný deň menej, než rok predtým, vo výbere mýta to môže znamenať podľa Bódisa pokles o 530.000 až 600.000 eur. "Výber ovplyvňuje tiež počet spoplatnených úsekov a ich dĺžka a samozrejme sadzby mýta," doplnil Bódis. Od januára tohto roku totiž štát znížil počet mýtnych úsekov o približne polovicu. Počet spoplatnených kilometrov ciest ostal rovnaký, no v priemere sa tak dĺžka úsekov zvýšila. Pre vodičov pritom platí pravidlo, že sa im do platieb nezapočítava úsek, ktorý neprejdú až do konca. Majiteľom nákladných áut a kamiónov sa tak v tomto roku odpúšťajú väčšie mýtne úseky, na čom štát stráca.
K zníženiu počtu mýtnych úsekov však štát pristúpil preto, aby znížil počet transakcií, ktoré sa mu napočítavajú pri každom prejdení auta cez mýtny úsek. Pri prekročení mýtnych transakcií by totiž musel zaplatiť podľa zmluvy SkyTollu vyššie platby.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies