BRATISLAVA – V roku 2012 sa vyrobilo vo svete až 84 miliónov osobných a úžitkových automobilov. V porovnaní s rokom 2002 to predstavuje nárast o 25 miliónov vozidiel. Za rôznymi značkami a pôvodne nezávislými národnými výrobcami sa však skrýva približne desať najsilnejších nadnárodných korporácií a globálnych lídrov v tomto priemyselnom odvetví.
Približne pred mesiacom sme vás informovali o tom, že desiatka svetových korporácií kontroluje výrobu vo všetkých sférach každodenného života – od jedla cez hygienické potreby až po produkty do domácnosti a oblečenie. Inak tomu nie je ani v oblasti automobilov. Procesom globalizácie sa v uplynulých rokoch a desaťročiach pospájali aj zdanlivo nespojiteľné firmy a konkurenti.
Titul najväčšieho výrobcu automobilov na svete za rok 2012 drží japonská Toyota (takmer 10,1 mil. vozidiel) pred americkým General Motors (9,28 mil.) a nemeckým Volkswagen Group (9,25 mil.). V štatistike osobných áut však vedie nemecký VW (8,6 mil.) pred Toyotou (8,4 mil.) a duom Hyundai-KIA (6,8 mil.).
Prvú dvadsiatku top výrobcov sveta tvoria (každý vyrobil viac ako 1 mil. vozidiel v roku 2012):
1. Toyota (Toyota, Lexus, Scion, 51.2% Daihatsu, Isuzu a podiely v Subaru a Mazda)
2. General Motors (Opel, Cadillac, Chevrolet, GMC, Daewoo, Chevrolet, Holden, Vauxhall)
3. Volkswagen Group (VW, Audi, Seat, Škoda, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, vlastnícke podiely v MAN a SAAB)
4. Hyundai Group (KIA, Hyundai)
5. Ford (Ford, Lincoln, 13.4% podiel v Mazda a Aston Martin, partnerstvo s GAZ)
6. Nissan (Aliancia Renault – Nissan = Renault vlastní 44.4% akcií Nissan, Nissan iba 15% akcií Renault)
7. Honda
8. PSA Peugeot-Citroën (Peugeot a Citroën, partnerstvá s BMW, Mitsubishi, FIAT a Ford)
9. Suzuki
10. Renault (Renault, Dacia, Nissan, Avtovaz, Lada, podiely vo Volvo)
11. Chrysler (Dodge, Jeep, Chrysler)
12. Daimler AG (Mercedes-Benz, Maybach, Smart, Thomas, Setra)
13. Fiat (Fiat, Lancia, Maserati, Alfa Romeo, Ferrari, Abarth, Iveco)
14. BMW (BMW, Mini, Rolls Royce, čínske dcéry)
15. SAIC
16. Tata Motors (TATA, Jaguar, Land Rover, Daewoo, partnerstvo s Daimler a Cummins)
17. Mazda
18. Dongfeng Motor
19. Mitsubishi
20. Changan
Vlastnícke štruktúry a výrobu vozidiel ovplyvňujú aj rôzne joint ventures (spoločné podniky) a spolupráce automobiliek na rozvojových trhoch, kde sa vyrábajú lacné motorové vozidlá. Za skutočne nezávislú možno považovať napríklad japonskú Hondu, ktorá má iba svoju luxusnú divíziu Acura, alebo Suzuki. Naopak, automobilka Mitsubishi Motors je súčasťou jedného z najväčších priemyselných konglomerátov na svete. Aktuálne najväčší výrobca automobilov na svete, japonská Toyota, má v portfóliu prevažne vlastné sub-divízie ako luxusný Lexus a americký Scion zameraný na mladú klientelu. Veľmi štíhlu štruktúru má aj mníchovské BMW.
K najväčším akvizítorom patril v minulosti americký Ford, ten sa však v uplynulých rokoch zbavoval postupne všetkých problematických ale aj lukratívnych značiek (Jaguar, Land Rover, Volvo, Aston Martin). Za ďalších neúspešných globalizátorov môžeme považovať americký General Motors a Chrysler. Na opačnej strane rebríčka sa nachádza mimoriadne úspešný Volkswagen Group (veľké zoskupenie niekoľkých silných značiek), pomerne štíhle a mimoriadne ziskové BMW či ďalšia nemecká skupina Daimler, ktorá vlastní Mercedes-Benz. Geograficky tak môžeme jednotlivé značky rozdeliť na dobre fungujúce: nemecké (VW, Daimler, BMW) a japonské (Toyota, Honda, Mitsubishi, Suzuki, Mazda), ktorým na krk dýcha kórejské duo KIA – Hyundai, a na čiastočne problematické skupiny: americké (skupiny GM, Chrysler, Ford), francúzske (PSA, Renault) a talianske (skupina FIAT).
Pozrite si diagram s komplikovanými vlastníckymi štruktúrami jednotlivých automobiliek.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies