V japonskej Osake sa otvára výstava Expo 2025, ktorá ponúka víziu budúcnosti. Účastníci z viac ako 160 krajín a regiónov predstavujú svoje futuristické exponáty v čase globálnych rozporov, napätia a vojen.
Expo 2025 sa v nedeľu otvorilo v Osake za Beethovenovej Deviatej symfónie viac ako 10 000 ľuďmi na oslavu začiatku šesťmesačného podujatia, ktoré, ako dúfa Japonsko, zjednotí svet rozdelený napätím a vojnami.
Expo v Osake sa koná na ostrove Jumešima, čo v preklade znamená „ostrov snov“, ktorý je rekultivovaným pohrebiskom priemyselného odpadu v Osackom zálive. Účastníci z viac ako 160 krajín, regiónov a organizácií predstavia svoje futuristické exponáty v približne 80 pavilónoch s jedinečnou architektúrou.
Hlavnou témou druhého ročníka výstavy Osaka Expo je „vytvoriť spoločnosť budúcnosti pre náš život“. Mesto už raz Expo organizovalo, a to v roku 1970, keď sa na ňom zúčastnilo rekordných 64 miliónov návštevníkov. Rekord bol prekonaný až o niekoľko desaťročí neskôr v roku 2010 v Šanghaji.
Organizátori očakávajú, že do polovice októbra navštívi veľtrh približne 28 miliónov návštevníkov. Predaj vstupeniek však prebieha pomaly, keďže v predstihu sa predalo len približne deväť miliónov vstupeniek, čo je menej ako pôvodne plánovaných 14 miliónov.
„Od poslednej výstavy Expo v Osake uplynulo 55 rokov. Tešil som sa naň,“ povedal Daiki Chiba, ktorý pricestoval zo Sendai, vzdialeného asi 900 kilometrov severovýchodne od Osaky.
Mnohí návštevníci niesli maskotov Myaku-Myaku - oficiálny symbol a logo podujatia - alebo mali na sebe oblečenie zodpovedajúce jeho farbám - červenej, modrej a bielej -, aby sa dostali do nálady.
Maskot je imaginárna bytosť s modrou tvárou obklopenou červenými guľami, z ktorých niektoré sú očné gule. Organizátori tvrdia, že sa zrodil spojením buniek a vody v malom prameni v regióne Kansai.
Expo sa koná len štyri roky po tom, čo sa Japonsko snažilo zorganizovať olympijské hry v Tokiu bez divákov počas pandémie koronavírusu.
Otvára sa v čase obchodných vojen a obáv z globálneho hospodárskeho poklesu vyvolaného clami amerického prezidenta Donalda Trumpa, trojročnou ruskou inváziou na Ukrajinu a konfliktmi na Blízkom východe.
Premiér Šigeru Išiba prirovnal globálne napätie k „národnej kríze“ a uviedol, že Trumpove clá, najmä 25 % clo na automobily, budú úderom pre všetky priemyselné odvetvia a japonské hospodárstvo.
Japonsko je však napriek všetkej globálnej neistote stále odhodlané premeniť štipku na príležitosť.
„Myslím si, že načasovanie je vlastne celkom vhodné,“ povedala Sachiko Yoshimura, vedúca globálnej komunikácie Expo 2025.
„Uskutočnenie výstavy Expo teraz by mohlo v konečnom dôsledku pomôcť riešiť rozpory vo svete. ... Verím, že toto Expo v Japonsku by mohlo skutočne viesť k posilneniu medzinárodných vzťahov a zlepšeniam,“ dodal.
Medzi hlavné body Expo patria exponáty najmodernejších technológií, ako sú roboty a lietajúce autá, ako aj popkultúra, napríklad Hello Kitty a Gundam.
Pavilón USA sa zameriava na cestovanie do vesmíru. Mesačný kameň z misie Apollo 12, ktorý bol senzáciou na výstave v roku 1970, bol opäť vystavený.
Čína, ktorá tiež vyzdvihuje vesmírne technológie, vystavuje vzorky pôdy zo svojich lunárnych misií.
Ukrajina s nápisom „Nepredajné“ a vyzdobená svojimi modro-žltými štátnymi vlajkami prilákala mnohých návštevníkov glóbusom a ďalšími predmetmi s čiarovými kódmi. Ich naskenovaním si návštevníci môžu pozrieť videá, ktoré ukazujú život ľudí vo vojne a ich úsilie o obnovu.
Dmytro Liuyi, ukrajinský kreatívny riaditeľ, uviedol, že o účasti jeho krajiny sa do decembra nerozhodlo kvôli prebiehajúcej ruskej invázii na Ukrajinu.
Cieľom kyjevského pavilónu je poukázať na útrapy vojny a propagovať globálny mier a stabilitu namiesto konfliktov a utrpenia.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies