BRATISLAVA - Pre obmedzenosť využitia eurofondov a prostriedkov štátneho rozpočtu by mali byť úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 postavené cez projekt verejno-súkromného partnerstva. Územné rozhodnutia na všetky pripravované úseky by mali byť vydané a právoplatné do konca roka 2014. Podpis koncesnej zmluvy sa predpokladá na prelome rokov 2015 a 2016.
Projekt výstavby diaľnice D4 cez Bratislavu a rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy smerom na Dunajskú Stredu patrí medzi priority ministerstva dopravy. Vzhľadom na obmedzenosť využitia eurofondov a prostriedkov štátneho rozpočtu by mal byť preto realizovaný formou verejno-súkromného partnerstva (PPP). Podľa rezortného štátneho tajomníka Viktora Stromčeka, územné rozhodnutia na všetky pripravované úseky by mali byť vydané a právoplatné do konca roka 2014. Podpis koncesnej zmluvy sa predpokladá na prelome rokov 2015 a 2016.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že podľa doterajších predbežných štúdií výstavba R7 bez výstavby D4 nemá zmysel. Prioritným záujmom rezortu je riešiť dopravnú situáciu v Bratislavskom samosprávnom kraji komplexne. "Rozdeľovanie veľkých projektov do menších je z hľadiska filozofie a účelu PPP kontraproduktívne a neefektívne. Samozrejme, je tu predpoklad, že niektoré z úsekov R7 budú verejnosti sprístupnené ešte pred otvorením úseku D4. Ich výstavba by mala podľa odhadov trvať kratšie vzhľadom na nižší investičný náklad, komplikovanosť a parametre," informoval agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.
Predpokladané stavebné náklady na výstavbu štyroch úsekov na D4 a R7 sú spolu 1,271 mil. eur. Úsek D4 Jarovce - Ivanka pri Dunaji - Rača v dĺžke 27,3 kilometra (km) má odhadované stavebné náklady 800 mil. eur, R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec (6,5 km) 226,5 mil. eur, R7 Bratislava, Ketelec - Dunajská Lužná (8,2 km) 84,3 mil. eur a R7 Dunajská Lužná - Holice (17,4 km) 160,6 mil. eur.
"Z hľadiska projektovej prípravy pri úseku R7 Dunajská Lužná - Holice už bolo vydané územné rozhodnutie. Pri úseku D4 Jarovce - Ivanka pri Dunaji - Rača je predpokladaný dátum vydania územného rozhodnutia august 2014, pričom predpokladaný začiatok výstavby pre tento úsek je jún 2015, jeho ukončenie sa plánuje o štyri roky neskôr," priblížil Kóňa. Verejné obstarávanie na výber poradcu, ktorý by mal dodať štúdiu realizovateľnosti a obstarať koncesionára PPP projektu úsekov D4 a R7 by sa podľa neho malo začať onedlho. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) plánovala, že výstavba R7 Bratislava, Ketelec - Dunajská Lužná by mala trvať v rokoch 2014 až 2017, R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec v rokoch 2015 až 2017 a R7 Dunajská Lužná - Holice v rokoch 2015 až 2018.
Predstavitelia NDS na piatkovom stretnutí s primátorom Bratislavy Milanom Ftáčnikom, starostami mestských častí Bratislavy a zástupcami Svätého Jura, Ivanky pri Dunaji a Mosta pri Bratislave odprezentovali odporúčaný variant trasovania úseku D4 Jarovce - Ivanka pri Dunaji - Rača. Úsek by mal zahŕňať 56 mostov, osem križovatiek, 471 stavebných objektov a 25 km protihlukových stien. Starostovia a primátori sa zaujímali najmä o časový harmonogram prípravy a výstavby, ako aj o trasovanie diaľnice a situovanie jednotlivých križovatiek. "Ministerstvo dopravy spolu s NDS požiadali všetky zainteresované strany o ústretovosť pri realizácii ďalších potrebných krokov projektovej prípravy," dodal Kóňa.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies