MENINY , FRANTIŠEK
close

Dnes je 4. október 2023

FRANTIŠEK


Z histórie
4. OKTÓBER 1883

Prvá jazda Orient Expressu

Hebrejský dátum: 5784.1
Juliánsky dátum: 2460222

Do sviatku
28d
Do víkendu
54h
BIBLIA
close

BIBLIA

Slovo na dnes:

Zver svoju cestu Hospodinovi, dôveruj mu a on sa o všetko postará

Žalm 37:5

GDPR & COOKIES
close

Cookies a nastavenia

Základné nastavenia fungovania portálu Netky.sk. Povolte vykonávanie scriptov, vypnite reklamu (platený balíček), určite si zarovnanie textu
NASTAVENIA
close

Nastavenia



Konfigurovať hlavnú stránku

Nastavte si, ktoré ktoré správy sa majú zobrazovať

Zmeniť heslo

Zmeňte si vaše heslo

Zmeniť nick

Zmeňte si váš nick

Moje faktúry

História Vašich faktúr za služby NetkyPlus

Predplatné

Balíčky NetkyPlus ponúkajú služby, ktoré sú dostupné iba predplatiteľom

Štát a RegioJet sa na zrušení IC vlakov mohli dohodnúť

NETKY.SK • 12:15 • Čítanie 2 min

BRATISLAVA - Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) predpokladá, že na zastavení prevádzky nedotovaných štátnych InterCity (IC) vlakov sa ministerstvo dopravy a súkromný dopravca RegioJet mohli dohodnúť. Dôvodom by mali byť blížiace sa parlamentné voľby a hrozba odchodu komerčných žltých vlakov z hlavnej domácej trate medzi Bratislavou a Košicami.

slovakia

left justify in out

Predseda správnej rady inštitútu Ondrej Matej si myslí, že RegioJet využil situáciu svojimi požiadavkami a nedotované štátne IC vlaky sa po zrušení prevádzky 18. januára môžu zmeniť opäť na dotované rýchliky. Ako pred rokom 2012, keď boli vyčlenené zo zmluvy o prevádzke osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme. "Spravia kategóriu nových vlakov, a to muselo byť po dohode. Argument stratovosti IC vlakov neobstojí," povedal v utorok Matej. Tržby týchto vlakov pokrývajú náklady prevádzky a priebežný výsledok bez nákladových úrokov a odpisov je kladný, celkovo však v tomto roku vykážu účtovnú stratu na úrovni minulého roka.


Štát by sa podľa inštitútu nemal nechať vydierať a umožňovať nečestné praktiky v doprave. "To, čoho sme boli svedkami, nebolo nič iné, len vydieranie súkromného prepravcu a nečakané ustúpenie štátneho prepravcu," uviedol Matej. Štátne IC vlaky mali podľa neho fungovať ďalej. "Nie je akceptovateľné, aby minister dopravy ustúpil na základe tlaku a vydierania. To, čo je na celej veci podozrivé, je skutočnosť, že štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) ustúpila až potom, ako RegioJet ohlásil odchod z trate Bratislava - Košice, čím by sa ZSSK optimalizovali podmienky na podnikanie," zdôraznil Matej. Keby ZSSK vytvorila dcérsku firmu na prevádzku IC vlakov, odpadli by pochybnosti o ich krížovom financovaní.


Riaditeľ IDH Rastislav Cenký upozornil, že nátlakové praktiky českej spoločnosti nie sú férové a na slovenský dopravný trh zavádzajú správanie, ktoré by nemalo byť akceptované. "Nie je vylúčené, že to, čo RegioJet vytýka štátu v prípade ZSSK, sám praktizuje," uviedol. Súkromný prepravca obviňoval štátneho z možného krížového financovania IC vlakov. RegioJet by mal podľa inštitútu zverejniť financovanie prevádzky svojich dotovaných vlakov na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. "Máme podozrenie, že krížovo financuje odstraňovanie konkurencie z dotácií od štátu. RegioJet by mal v prípade dotovaných spojov zverejniť financovanie a to, kam odtekajú peniaze a ako sú používané," povedal Cenký.


RegioJet prevádzkuje osobnú vlakovú dopravu medzi Bratislavou a Komárnom od marca 2012 na základe priameho zadania bez súťaže ministerstvom dopravy. "Nie je známe, aké sú skutočné náklady. Vyzerá to tak, že táto zmluva umožňuje RegioJetu využívať prostriedky a krížovo financovať nielen vlakovú, ale možno aj autobusovú dopravu," uviedol Matej.


Inštitút očakáva, že ZSSK v budúcom roku zaradí vozne IC vlakov do rýchlikov a expresných vlakov a vytvorí novú kategóriu vlakov, ktorá bude zaradená do výkonov vo verejnom záujme. ZSSK v takom prípade môže žiadať od štátu vyššiu dotáciu o 20 mil. eur. Štát si od ZSSK v novom grafikone vlakovej dopravy objednal výkony vo verejnom záujme v objeme 31,3 milióna vlakových kilometrov zhruba za takmer 210 mil. eur, podobne ako doteraz. RegioJet po odchode štátnych IC vlakov bude podľa predpokladov inštitútu musieť zvýšiť ceny. "Na trati Bratislava - Košice plánuje tento rok stratu viac ako 3 mil. eur, podľa jeho slov by to malo byť 3,7 mil. eur," povedal Cenký. Podnákladové ceny podľa neho vyvolávajú otázku, či ich príčinou nie je odstránenie konkurencie.


Štát by mal podľa inštitútu vytvoriť jasné pravidlá, podmienky a legislatívne rámce pre verejnú osobnú dopravu, ak má byť dopravný trh liberalizovaný. Napríklad, zákon o verejnej osobnej doprave by mal umožniť, aby podnikanie v doprave bolo dlhodobo stabilné a v prospech cestujúcich.

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za netky.sk
Redakcia Netky


Jesen
JESEŇ SKONČÍ O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona