BRATISLAVA – Zahraničné obchodné reťazce v SR majú menej ako 50-% podiel výrobkov vyrobených na Slovensku na pultoch svojich predajní.
Slovenské obchodné reťazce COOP Jednota s 57-% podielom a CBA s 56-% podielom hranicu prekročili. Vyplýva to z prieskumu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK), ktorý robila v novembri minulého roka už piaty rok po sebe. Podľa výsledkov, ktoré na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave prezentoval jej predseda Milan Semančík, najhorší, 19-% podiel slovenských výrobkov, zaznamenal ich monitoring v Lidli. V Kauflande je 37-% zastúpenie slovenských výrobkov, a to podľa šéfa SPPK napriek reklamnej kampani pod názvom Z lásky k Slovensku. S necelými 40 % (39,9 %) podielu slovenských potravín na domácom trhu je Slovenská republika podľa komory na chvoste krajín EÚ.
"Pokiaľ to porovnávame s okolitými krajinami, kde je zastúpenie domácich potravín na úrovni 70 % a vyššie, ide o veľmi slabé zastúpenie domácich výrobkov. Slovenskí výrobcovia potravín nevedia prekročiť hranicu ani 40 %. Jedine slovenské obchodné reťazce, a to COOP Jednota a CBA prekročili v predaji slovenských výrobkov 50-% hranicu. Vyspelé krajiny majú hranicu posunutú na úroveň 80 %, napríklad Rakúsko už tri roky ju má na úrovni 85 % a všetko robia preto, aby sa v predaji svojich potravín posunuli ešte vyššie," skonštatoval Semančík.
Prieskum sa robil 9. až 15. novembra 2015 v rámci všetkých krajov. Zamestnanci SPPK zisťovali, akú časť z celkovej ponuky potravín predstavujú agropotravinárske výrobky vyrobené v SR. Navštívili spolu 56 predajní ôsmich obchodných reťazcov a sledovali 28 potravinárskych komodít. Z nich hranicu 50-% zastúpenia domácich produktov prekračujú aj naďalej med, chlieb, pečivo, minerálne vody, zemiaky, mlieko a vajcia.
Porovnanie prieskumov Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR s prieskumom SPPK ukázalo, že nie je až taký veľký rozdiel medzi výsledkami monitoringu. Agrorezort ho robil na základe podielu z predaja a monitoring SPPK na základe ponuky na pulte. SPPK urobila porovnanie oboch monitoringov v tých obchodných reťazcoch, cez ktoré sa realizuje predaj takmer 90 % potravín na Slovensku a ktoré sú zaradené tak v prieskume SPPK, ako aj v prieskume MPRV SR. Z tohto dôvodu z porovnávania vynechali Metro, ktoré nefigurovalo v monitoringu MPRV SR. "Pracovali sme teda s mierne vyšším zastúpením, ako uvádzame v našom celkovom prieskume. Rozdiel medzi výsledkami percenta podielu potravín vyrobených na Slovensku v monitoringu MPRV SR a SPPK nám významne klesol z 21,26 % na 7,3 %," objasnil Semančík.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies