Školská megareforma: Už ju testujú na stovkách žiakov, čo sa zmení v porovnaní s dneškom?

NETKY.SK • 28 Október 2024, 14:16 • 2 min
Školská megareforma: Už ju testujú na stovkách žiakov, čo sa zmení v porovnaní s dneškom?

Nový prístup k vzdelávaniu bude viac interaktívny a praktický. Žiaci budú mať možnosť učiť sa prostredníctvom projektov, experimentov a reálnych situácií, čo im umožní lepšie pochopiť a aplikovať získané vedomosti. Reforma podporuje individuálny prístup k vzdelávaniu, kde učitelia budú môcť prispôsobiť výučbu potrebám a schopnostiam jednotlivých žiakov.

slovakia

left justify in out

Slovenské školstvo prechádza významnou zmenou v podobe novej kurikulárnej reformy, ktorá bola schválená Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu. Táto reforma je súčasťou Plánu obnovy a odolnosti a jej cieľom je prispôsobiť vzdelávací systém potrebám 21. storočia. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na to, čo táto reforma prináša, ako ovplyvní vzdelávanie detí v porovnaní s minulosťou a aké zmeny čakajú rodičov.

Reforma zavádza nový Štátny vzdelávací program, ktorý je postupne implementovaný od školského roka 2023/2024. Prvých 40 základných škôl začalo učiť podľa nového kurikula už od septembra 2023, pričom všetky školy budú povinne učiť podľa nového programu od školského roka 2026/2027. Ten kladie väčší dôraz na rozvoj kompetencií a zručností žiakov, namiesto memorovania faktov. Cieľom je, aby žiaci vedeli získavať vedomosti, kriticky myslieť a aplikovať ich v praxi.

Vzdelávanie bude rozdelené do troch viacročných cyklov, čo umožní lepšie prispôsobenie obsahu vzdelávania potrebám žiakov v rôznych vekových skupinách. Reforma zahŕňa aj vytvorenie regionálnych centier podpory učiteľov, ktoré budú poskytovať metodickú pomoc a podporu pri implementácii nového kurikula.

Interaktívny a praktický prístup

Nový prístup k vzdelávaniu bude viac interaktívny a praktický. Žiaci budú mať možnosť učiť sa prostredníctvom projektov, experimentov a reálnych situácií, čo im umožní lepšie pochopiť a aplikovať získané vedomosti. Reforma podporuje individuálny prístup k vzdelávaniu, kde učitelia budú môcť prispôsobiť výučbu potrebám a schopnostiam jednotlivých žiakov. To znamená, že deti budú mať viac príležitostí rozvíjať svoje silné stránky a pracovať na slabinách.

Nový ŠVP kladie veľký dôraz na rozvoj kritického myslenia a schopnosti riešiť problémy. Žiaci budú vedení k tomu, aby sa pýtali otázky, hľadali odpovede a analyzovali informácie z rôznych zdrojov.
Rodičia budú mať väčšiu možnosť zapojiť sa do vzdelávacieho procesu svojich detí.

Reforma podporuje spoluprácu medzi školou a rodinou, čo znamená, že rodičia budú mať viac príležitostí komunikovať s učiteľmi a podieľať sa na vzdelávaní svojich detí. Nový systém bude transparentnejší a rodičia budú lepšie informovaní o pokroku a výsledkoch svojich detí. Školy budú poskytovať pravidelné správy a hodnotenia, ktoré pomôžu rodičom sledovať vývoj ich detí. Reforma zahŕňa aj podporu a poradenstvo pre rodičov, aby mohli lepšie porozumieť novému vzdelávaciemu systému a efektívne podporovať svoje deti doma.

Nová kurikulárna reforma na Slovensku predstavuje významný krok smerom k modernizácii vzdelávacieho systému. Jej cieľom je pripraviť deti na výzvy 21. storočia prostredníctvom rozvoja kompetencií, kritického myslenia a praktických zručností. Pre rodičov to znamená väčšiu účasť na vzdelávacom procese a lepšiu informovanosť o pokroku ich detí. Implementácia tejto reformy bude postupná a bude vyžadovať spoluprácu všetkých zúčastnených strán, aby bola úspešná a priniesla očakávané výsledky.

Žiaci už nebudú iba sedieť v laviciach.
Žiaci už nebudú iba sedieť v laviciach.
Zdroj: foto: zsgrosslingova.sk

Podpora pre učiteľov

Ako sa však zmeny dotknú samotných učiteľov? Jedným z hlavných cieľov reformy je zamerať sa na rozvoj kompetencií a zručností žiakov, čo znamená, že učitelia budú musieť prispôsobiť svoje metódy výučby. Tradičné memorovanie faktov ustúpi do úzadia a nahradí ho interaktívne a praktické učenie. Učitelia budú musieť vytvárať iné prostredie.

Reforma prináša aj väčšiu autonómiu pre učiteľov pri tvorbe školských vzdelávacích programov. Učitelia budú mať viac slobody pri výbere učebných materiálov a metód, čo im umožní lepšie prispôsobiť výučbu potrebám a schopnostiam žiakov. S touto autonómiou však prichádza aj väčšia zodpovednosť za výsledky vzdelávania a za implementáciu reformných zmien.

Implementácia kurikulárnej reformy nie je bez výziev. Niektorí učitelia môžu pociťovať neistotu a obavy z nových požiadaviek a zmien. Výskumy ukazujú, že úspech reformy závisí od miery akceptácie a porozumenia učiteľov. Ak učitelia nebudú dostatočne pripravení a podporovaní, môže to viesť k odporu voči zmenám a k zníženiu efektivity reformy.

Kľúčovým faktorom úspešnej implementácie reformy je spolupráca medzi učiteľmi, školami a rodičmi. Reforma podporuje otvorenú komunikáciu a spoluprácu, čo znamená, že učitelia budú mať viac príležitostí na výmenu skúseností a osvedčených postupov. Táto spolupráca môže prispieť k lepšiemu pochopeniu a akceptácii reformných zmien.

Deti po novom budú viac spolupracovať.
Deti po novom budú viac spolupracovať.
Zdroj: foto: narnia.sk

Nový spôsob učenia

Nová kurikulárna reforma na Slovensku prináša zásadné zmeny v spôsobe, akým sa deti budú učiť. Pozrime sa na konkrétne rozdiely medzi súčasným vzdelávacím systémom a tým, čo prinesie nová reforma.

Deti sa učia veľké množstvo teoretických poznatkov, ktoré musia vedieť naspamäť. Výučba prebieha prevažne frontálne, kde učiteľ prednáša a žiaci pasívne prijímajú informácie. Interakcia a diskusia sú obmedzené. Hodnotenie žiakov je často jednotné a zamerané na výsledky testov a písomných prác. Kreativita a individuálne schopnosti žiakov nie sú dostatočne zohľadnené. Práca v tímoch a skupinové projekty nie sú bežnou súčasťou výučby. Žiaci pracujú prevažne individuálne.

Nový Štátny vzdelávací program kladie väčší dôraz na rozvoj kompetencií a zručností. Deti sa budú učiť, ako získavať a aplikovať vedomosti, kriticky myslieť a riešiť problémy. Výučba bude viac interaktívna a praktická. Deti budú zapojené do projektov, experimentov a reálnych situácií, čo im umožní lepšie pochopiť a aplikovať získané vedomosti. Hodnotenie bude viac zohľadňovať individuálne schopnosti a pokrok žiakov.

Do škôl prichádza prax

Učitelia budú mať možnosť prispôsobiť hodnotenie potrebám a schopnostiam jednotlivých žiakov. Reforma podporuje tímovú prácu a spoluprácu medzi žiakmi. Skupinové projekty a spoločné aktivity budú bežnou súčasťou výučby, čo pomôže rozvíjať sociálne a komunikačné zručnosti detí.

Namiesto tradičných písomných prác budú deti pracovať na projektoch, ktoré budú zahŕňať výskum, tvorbu a prezentáciu výsledkov. Napríklad, namiesto učenia sa o ekosystémoch z učebnice, deti môžu vytvoriť vlastný model ekosystému a prezentovať ho triede. V prírodovedných predmetoch budú deti viac zapojené do experimentov a praktických aktivít.

Namiesto učenia sa o chemických reakciách z učebnice, budú môcť vykonávať jednoduché experimenty v laboratóriu. V rámci výučby budú deti vedené k diskusiám a debatám na rôzne témy. To im pomôže rozvíjať kritické myslenie a schopnosť argumentovať. Napríklad, v občianskej náuke môžu diskutovať o aktuálnych spoločenských otázkach. Každé dieťa bude mať možnosť pracovať na individuálnych projektoch, ktoré budú zohľadňovať jeho záujmy a schopnosti. Napríklad, ak má dieťa záujem o astronómiu, môže vytvoriť projekt o slnečnej sústave.


text: karolinum.cz, Ministerstvo školstva, vedy a výskumu, ssi.sk, Pedagofická fakulta UMB foto: SITA

twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Lucie Balgová



Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies