BRATISLAVA - Vo štvrtok prešla prvá skúšobná električka po novej trati v bratislavskej Petržalke, označujúc významný pokrok v najväčšom dopravnom projekte mesta. Plná prevádzka je naplánovaná na jar 2025, čo prispeje k udržateľnej a rýchlej doprave v tejto mestskej časti.
Vo štvrtok popoludní prešla prvá skúšobná električka po novej trati v bratislavskej Petržalke, čo sa stalo významným momentom po viac ako troch rokoch od začiatku výstavby radiály v úseku Jungmannova - Janíkov dvor.
Hlavné mesto túto udalosť označilo za dôležitý deň pre najväčší dopravný projekt Bratislavy. Nasledovať budú dokončovacie práce na nástupiskách a priľahlých objektoch, ako aj povoľovacie procesy, pričom plná prevádzka električky je naplánovaná na jar 2025.
Primátor Bratislavy Matúš Vallo na štvrtkovom brífingu uviedol, že stavba vstupuje pomaly do finálnej fázy a vyjadril nádej, že práce budú pokračovať nezmeneným tempom, aby na jar mohli električkou jazdiť aj cestujúci. V súvislosti s projektom hovoril o urbanistickom dokončení Petržalky, ktoré začali architekti už koncom 60. rokov.
Predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava (DPB) Martin Rybanský zdôraznil význam kroku pre udržateľnú a ekologickú dopravu, pričom nová trať zabezpečí ľuďom cestu z konca Petržalky do mesta za pár minút.
Koľaje sú už položené na celej dĺžke trate, zastávky získavajú svoje kontúry a tiež je dokončená nová cyklotrasa lemujúca radiálu. Na mieste je aj trakčné vedenie a položených bolo osem kilometrov koľají.
Hlavné mesto kladie dôraz aj na zeleň, keďže okolo trate pribudne viac ako 22 000 metrov štvorcových zeleného rozchodníka, 1 512 vzrastlých stromov a viac ako 7 000 metrov štvorcových kríkov.
Významnou súčasťou projektu sú aj štyri nové mosty cez Chorvátske rameno, pričom najdlhším je 110-metrový most pri Farskom kostole Sv. Rodiny určený pre električky.
S výstavbou trate začala koncom novembra 2021 vysúťažená skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka. Výstavba čelila viacerým problémom a práce boli dočasne utlmené, no mesto so zhotoviteľom viackrát rokovalo o zintenzívnení prác.
V novembri hlavné mesto a rezort dopravy informovali, že výstavba bude plynule financovaná, keďže podpísali zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku vo výške viac ako 66 miliónov eur z eurofondov určenú na financovanie druhej fázy projektu.
Úplné dokončenie projektu je plánované do konca letných prázdnin 2025, dovtedy majú byť dobudované aj zvyšné stavebné objekty, ktoré nie sú nevyhnutné na samotnú prevádzku električky, napríklad premostenie Kutlíkovej ulice.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies