Prečo už Toblerone nie je 100 % švajčiarska čokoláda? Príbeh zmeny obalu a výroby!

NETKY.SK • 18 Apríl 2025, 12:07 • 2 min
Prečo už Toblerone nie je 100 % švajčiarska čokoláda? Príbeh zmeny obalu a výroby!

slovakia

left justify in out

Švajčiarska legenda medzi čokoládami – Toblerone – oznámila zásadnú zmenu, ktorá má opäť upevniť jej švajčiarsku identitu. Pred rokom spoločnosť čelila verejnej kritike za to, že odstránila ikonický vrchol hory Matterhorn zo svojho obalu kvôli presunu časti výroby do Bratislavy.


linkedinfacebooktwitterwhatsappinstagram

Prečo zmizol Matterhorn?

V roku 2023 sa Toblerone ocitlo v centre pozornosti, keď sa muselo podriadiť zákonu o „švajčiarskosti“ (Swissness Act), prijatom v roku 2017. Ten zakazuje používanie národných symbolov a švajčiarskeho kríža na výrobkoch, ktoré nespĺňajú prísne podmienky pôvodu. Minimálne 80 % surovín (a 100 % v prípade mliečnych výrobkov) musí pochádzať zo Švajčiarska. Keďže sa časť výroby presunula na Slovensko, značka musela zmeniť nápis na obale z „of Switzerland“ na „established in Switzerland“ a odstrániť slávny Matterhorn aj s medveďom v logu.

Návrat k tradícii

Dnes však spoločnosť Mondelez, vlastník značky Toblerone, oznámila investíciu vo výške 65 miliónov švajčiarskych frankov (približne 70 miliónov eur) do svojho závodu v Berne. S touto investíciou sa do obalov Toblerone vyrábaných vo Švajčiarsku vráti aj švajčiarska vlajka – ako symbol pôvodu a kvality.

Toblerone je jednou z najznámejších čokoládových značiek na svete s obrovským potenciálom. Naše centrum excelentnosti vo Švajčiarsku je kľúčom k rastu značky v prémiovom segmente,“ uviedol Iain Livingston, prezident Toblerone & World Travel Retail.

Riaditeľ závodu v Berne, Tim Spickenbaum, dodal: „Náš závod je srdcom výroby Toblerone už celé desaťročia. Denne vyrobíme v priemere štyri milióny čokolád. Teší nás modernizácia a investície, ktoré posilnia pozíciu Bernu ako domova tejto ikonickej značky.

Obrazok
Zdroj: express.co.uk

Kritika „shrinkflácie“ a spätný chod dizajnu

Mondelez však čelí aj inej kritike – kvôli „shrinkflácii“, teda zmenšovaniu produktov pri zachovaní ceny. Príkladom sú multipacky čokolád Twirl, ktoré sa zmenšili z desiatich tyčiniek na deväť. Hmotnosť sa znížila z 215g na 193,5g, pričom cena ostala rovnaká. Podobný škandál zasiahla aj Toblerone už v roku 2016, keď kvôli úsporám zväčšili medzery medzi trojuholníkmi, čo vyvolalo vlnu pobúrenia.

Medveď, ktorý zmizol

Fanúšikovia si všimli, že z nového loga zmizol aj malý medveď, ukrytý v obraze Matterhornu – symbol kantónu Bern. Tento detail vyvolal vlnu nostalgie a hnevu na sociálnych sieťach. „Nie je to len o hore. Keď sa pozriete pozorne, zistíte, že aj medveď je preč,“ napísal používateľ na Facebooku.

Sladké odhalenia

Toblerone však dokáže aj prekvapiť. V roku 2022 sa 10-ročný chlapec stal internetovou senzáciou, keď si ako jeden z mála ľudí všimol medveďa ukrytého v logu. „Môj syn mal dnes prvé Toblerone. Pýta sa ma: ‚Na čo je tam ten medveď?‘ Ja: ‚Aký medveď?‘“ napísala jeho mama na sociálnej sieti.


Zdroj textu: dailymail.co.uk, msn.com, theguardian.com, Foto: euronews.com


Autor: Alena Šimková

Som absolventkou politológie na Univerzite Komenského v Bratislave, kde som získala hlboký prehľad o politických a spoločenských otázkach. Pre redakciu Netky píšem články zamerané na medzinárodné udalosti a zahraničnú politiku. Vo voľnom čase sa venujem cestovaniu, čítaniu a turistike

Netky
Letné prázdniny o
00 DNÍ00 HODÍN00 MINÚT00 SEKÚND
logo
Copyright © 2025 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies