Nová poštová známka oslavuje históriu bratislavského propeleru a lode KAMZÍK

NETKY.SK • 11 Apríl 2025, 13:05 • 2 min
Nová poštová známka oslavuje históriu bratislavského propeleru a lode KAMZÍK

slovakia

left justify in out

BRATISLAVA - Na počesť lodnej dopravy na Dunaji vydala Slovenská pošta unikátnu známku, ktorá pripomína ikonický propeler a loď KAMZÍK. Tento dizajnový kúsok zdôrazňuje bohatú históriu Bratislavy a nezabudnuteľné zážitky spojené s plavbami po Dunaji.


linkedinfacebooktwitterwhatsappinstagram

Vo štvrtok, 11. apríla 2025, vyšla nová poštová známka, ktorá pripomína bohatú históriu lodnej dopravy na Dunaji v Bratislave. Známka má rozmery 44,1 × 26,5 mm, je vytlačená vo forme tlačového listu s 50 známkami a je doplnená obálkou prvého dňa (FDC).

Motívom známky i obálky je ikonický bratislavský propeler – budova na nábreží, kormidlo a fiktívna tvár kapitána lode. FDC pečiatku zdobí kotva. Autorom výtvarného návrhu je Marián Komáček, zatiaľ čo rytinu FDC obálky vytvoril František Horniak.

Technika oceľotlače použitá pri tlači zabezpečila vysokú kvalitu známky i obálky, ktoré vytvorila spoločnosť Tiskárna Hradištko.

Zdroj: Slovenská pošta

História propeleru

Propeler, symbol lodnej dopravy na Dunaji, má hlboké korene v histórii Bratislavy. Rieka Dunaj odjakživa predstavovala bariéru medzi jej brehmi, ktorú ľudia prekonávali prostredníctvom stredovekých brodov, mostov a lodných prievozov.

V roku 1893 podnikateľ Heinrich Hörnes spustil prevádzku paroplavby medzi dnešným Námestím Ľudovíta Štúra a Sadom Janka Kráľa.

Prvé parníky FRIGYES, IZABELLA a POZSONY boli poháňané vrtuľovým pohonom – odtiaľ vznikol názov „propelerový podnik“. Prevádzku propeleru prebral neskôr mestský dopravný podnik, a počas 20. storočia ho symbolizovala aj loď DEVÍN.

Zdroj: Slovenská pošta

Loď KAMZÍK

Poštová známka zobrazuje poslednú osobnú prievoznú loď – KAMZÍK. Táto dvojtrupová loď s kapacitou 200 cestujúcich bola postavená v starej lodenici v bratislavskom Zimnom prístave v roku 1975 a dokončená vo Vlčom hrdle v roku 1978. S dĺžkou 24,5 metra a šírkou približne 9 metrov ju poháňali dva naftové motory ŠKODA ML 634.

Loď bola obľúbenou atrakciou pre Bratislavčanov až do roku 2003, kedy bola jej prevádzka ukončená. Pre mnohých predstavovala nezabudnuteľný zážitok z plavby po Dunaji.

Nová poštová známka a FDC sú pripomienkou dôležitosti lodnej dopravy, ktorá formovala históriu Bratislavy. Tieto vydania sú nielen poctou technologickému pokroku, ale aj nostalgickou spomienkou na krásne chvíle strávené na rieke Dunaj. 


Zdroj textu: Slovenská pošta, Foto: thoughtco.com


Autor: Viktória Gromová

Študentka Dubnického inštitútu, odbor učiteľstvo praktickej prípravy v ekonomických predmetoch. pre redakciu Netky píšem domácu politiku a domáce dianie. O politiku sa zaujimam od 17 rokov a aktívne sa jej venujem od 19. Rada čítam ekonomické knihy. Zaujimam sa aj o celosvetové dianie.

Netky
Letné prázdniny o
00 DNÍ00 HODÍN00 MINÚT00 SEKÚND
logo
Copyright © 2025 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies