BRATISLAVA - Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) podpísala zmluvu na výstavbu diaľničného privádzača Lietavská Lúčka - Žilina k diaľnici D1.
Ako vo štvrtok informovala, víťazom verejnej súťaže sa stala spoločnosť Metrostav, a. s., Praha, ktorá privádzač postaví za takmer 14 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (16,8 mil. eur vrátane DPH), čo je zhruba o 38 % menej oproti predpokladanej hodnote zákazky 22,6 mil. eur bez DPH (27 mil. eur s DPH).
"Nový privádzač cez diaľničnú križovatku Lietavská Lúčka napojí mesto Žilina na diaľnicu D1, čím sa zvýši plynulosť, rýchlosť, komfort a hlavne bezpečnosť cestnej premávky," uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Začiatok úseku je v križovatke Lietavská Lúčka úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala a končí v Žiline v križovatke Solinky. "NDS v priebehu najbližších týždňov odovzdá zhotoviteľovi stavenisko, aby mohol odštartovať so stavebnými prácami," priblížila Michalová.
Cieľom NDS je, aby sa privádzač Lietavská Lúčka - Žilina odovzdal do užívania spolu s úsekom D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka. "Tento úsek by sa mal stavebne ukončiť v druhom štvrťroku 2019, keďže zhotoviteľ úseku avizoval predĺženie výstavby oproti pôvodnému termínu v októbri 2018 o niekoľko mesiacov z dôvodu nedpredvídaných geologických udalostí počas razenia tunelov," dodala Michalová.
Pred podpisom zmluvy na výstavbu privádzača k D1 tender skontrolovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) nedávno kontrolu súťaže zastavil, keďže NDS stiahla svoj podnet na jej vykonanie so zdôvodnením, že nemá uzatvorenú zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku, keďže zákazka nie je spolufinancovaná z prostriedkov Európskej únie. NDS pri vyhlásení tendra predpokladala, že výstavbu privádzača bude spolufinancovať zo zdrojov EÚ v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.
Verejná súťaž na výstavbu privádzača k D1 bola zverejnená začiatkom mája tohto roka, súťažné podklady si vyžiadalo 26 záujemcov, cenové ponuky predložilo osem uchádzačov. Ďalších sedem ponúk bolo v rozsahu zhruba 15 mil. eur (skupina Doprastav, a. s., Váhostav – SK, a. s., Strabag, s. r. o.) až 21,6 mil. eur bez DPH (Porr, s. r. o.).
Úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka bude dlhý 11,3 kilometra. Zhotoviteľom tejto stavby je združenie stavebných spoločností Doprastav, Strabag, Váhostav – SK a Metrostav za zmluvnú cenu 427,2 mil. eur bez DPH (512,64 mil. eur vrátane DPH). S prácami začali v roku 2014 a pôvodne ich mali dokončiť k začiatku roka 2018. Lehota výstavby bola predĺžená do októbra 2018, pričom predpokladaný termín ukončenia výstavby je druhý štvrťrok 2019. Súčasťou úseku budú dvojrúrové tunely Ovčiarsko ( 2 367 metrov) a Žilina (651 metrov).
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies