Každý rodič sa aspoň raz pristihne pri myšlienke: „Čo z nášho malého vyrastie?“ Bude z neho vedec, lekárka, umelec, športovkyňa? Alebo niečo celkom iné, o čom dnes ešte nemáme ani tušenia? Odpoveď síce pozná iba budúcnosť, no jedno je isté – každé dieťa v sebe nesie jedinečný potenciál.
Rozvíjanie potenciálu dieťaťa nie je len o tom, aby bolo v niečom "najlepšie". Je to o podpore sebadôvery, rozvoji kritického myslenia, schopnosti riešiť problémy a budovaní lásky k učeniu. Dieťa, ktoré má možnosť objavovať svoje silné stránky, je šťastnejšie, motivovanejšie a lepšie pripravené na výzvy, ktoré mu život prinesie. Nejde o to, aby sa stalo géniom, ale o to, aby sa stalo autentickým a spokojným jedincom.
Keď sa povie „talentované dieťa“, mnohí si predstavia malého génia skladajúceho Rubikovu kocku za pár sekúnd alebo dievčatko, ktoré hrá na klavíri ako Mozart. Ale talent nie je len o výnimočných schopnostiach – môže sa prejavovať aj ako zvedavosť, empatia, schopnosť vnímať detaily či chuť pomáhať druhým. Niektoré deti prirodzene rozprávajú príbehy, iné sa stratia v kreslení alebo neúnavne skladajú kocky stavebnice.
Preto je dôležité neporovnávať deti medzi sebou. Každé má iné tempo a iný štýl učenia sa. To, čo vyzerá ako „len“ hranie, môže byť začiatok veľkého objavu.
Pozorujte a počúvajte
Prvým krokom k objaveniu talentu je pozorovanie. Všímajte si, čo vaše dieťa robí s radosťou, čo ho nadchýna a pri čom zabúda na čas. Nie je nutné hneď hľadať krúžky a špecialistov – najskôr sa skúste len pozerať. Ak váš drobec rád skladá autíčka z lega, možno má technické myslenie. Ak stále niečo spieva alebo vníma svoje hračky ako hudobné nástroje, možno sa v ňom prebúdza hudobník.
Dôležitý je aj rozhovor. Pýtajte sa dieťaťa, čo ho baví, čo by chcelo vyskúšať. Dajte mu priestor skúmať a vyjadrovať sa bez posudzovania.
Podporujte zvedavosť a skúšanie
Niektorí rodičia sa obávajú, že keď dieťa skúša veľa vecí, „nič poriadne“ z toho nebude. Ale skúmanie je prirodzenou súčasťou objavovania seba samého. Umožnite dieťaťu vyskúšať si tanec, maľovanie, spev, lego, futbal, hru na hudobný nástroj či programovanie. Nemusí ostať pri jednej veci celý život – dôležité je, že si vytvára skúsenosti a učí sa, čo mu je blízke.
Vytvorte bezpečné a tvorivé prostredie
Deti najlepšie rozvíjajú svoj potenciál v prostredí, kde sa cítia milované, prijaté a kde nemajú strach z neúspechu. Ak sa dieťa bojí chyby, nebude experimentovať. Ak cíti tlak na výkon, stratí chuť tvoriť.
Zariaďte mu doma priestor, kde si môže tvoriť – stôl na kreslenie, kútik na čítanie, miesto na stavebnice. Dovoľte mu robiť neporiadok, keď stavia alebo maľuje. Nechajte jeho nápady rozkvitnúť, aj keď vám niekedy nedávajú zmysel.
Chváľte snahu, nie výsledok
Chváliť treba, ale s rozvahou. Namiesto: „Ty si ale šikovný, to je krásne!“, skúste: „Všimla som si, ako si sa snažil urobiť tie detaily.“ Alebo: „Vidím, že si sa nevzdal, aj keď sa ti to najprv nedarilo.“
Podpora snahy a vytrvalosti buduje zdravé sebavedomie, ktoré je pre rozvoj talentu kľúčové. Aj najnadanejšie dieťa bez vnútornej motivácie a viery v seba môže svoj potenciál nikdy nerozvinúť.
Nebojte sa vyhľadať odborníkov
Ak si všimnete u svojho dieťaťa špecifický záujem alebo schopnosti, môžete ho nasmerovať do odborného krúžku, k lektorovi alebo pedagógovi, ktorý mu pomôže ďalej rásť. Pedagogicko-psychologické poradne môžu tiež poradiť, ak máte pocit, že dieťa potrebuje špeciálnu podporu.
Učte deti zvládať frustráciu
Rozvoj talentu nie je len o radosti a hre. Každý, kto niečo rozvíja, skôr či neskôr narazí na prekážky. Pomôžte dieťaťu pochopiť, že chyba nie je zlyhanie, ale súčasť rastu. Ukážte mu, ako sa nevzdávať, ako požiadať o pomoc, ako si dať pauzu a skúsiť to znova.
Buďte jeho najväčším fanúšikom, nie trénerom
Váš hlas je pre vaše dieťa najdôležitejší. Ak v ňom budete vidieť hodnotu, aj ono ju v sebe uvidí. Vaša dôvera mu dá krídla. Neznamená to tlačiť na výkon, ale byť prítomní– keď hrá divadielko, keď ukazuje kresbu, keď sa pochváli skladbou z kociek. Vaše: „Som na teba hrdý,“ má väčšiu silu, než si myslíte.
Nerobme z detí verzie seba samých, ani neprojektujme na ne vlastné nesplnené sny. Namiesto toho buďme sprievodcami na ich jedinečnej ceste, ktorá nemusí byť rovná, ani rýchla, no bude ich vlastná.
Každé dieťa je talent. Niektoré sú ako ohňostroje – žiaria hneď a silno. Iné sú ako žeravé uhlíky – horia potichu, až raz nečakane zapália svet. A čo môžeme urobiť my, dospelí? Pomáhať im horieť – nie vyhorieť.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies