Historická budova železničnej stanice v Kežmarku bude mať novú strechu, na obnovu čakala niekoľko rokov

NETKY.SK • 16 Apríl 2025, 09:20 • 2 min
Historická budova železničnej stanice v Kežmarku bude mať novú strechu, na obnovu čakala niekoľko rokov

slovakia

left justify in out

KEŽMAROK - Budova, ktorá je národnou kultúrnou pamiatkou, čakala na obnovu niekoľko rokov.

Otvoriť časovú os

linkedinfacebooktwitterwhatsappinstagram

Práce na obnove historickej budovy železničnej stanice v Kežmarku majú za sebou prvý polrok. Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková, pokračujú v zmysle harmonogramu tak, aby bol dodržaný termín ich dokončenia.

Ten je podľa jej slov naplánovaný na záverečný štvrťrok tohto roka. Budova, ktorá je národnou kultúrnou pamiatkou, čakala na obnovu niekoľko rokov. S prácami za takmer dva milióny eur bez DPH sa začalo v októbri 2024, železnice ich financujú z vlastných zdrojov.

Zamerané sú predovšetkým na komplexnú obnovu strechy a bleskozvodu. V súčasnosti tam podľa Lánikovej pracujú práve na výmene strechy, starú asfaltovú nahrádzajú medenou krytinou. Pod ňu osadili špeciálnu hydroizoláciu pre dlhodobú ochranu.

Nevyhovujúca a poškodená strešná krytina totiž spôsobovala zatekanie a poškodzovala interiér výpravnej budovy. "Najvyššia časť strechy, nad vstupom do budovy stanice a na vežičke, je už hotová. Hotové sú aj časti strechy na bočnej strane budovy, kde sú byty," konkretizovala.

Práce podľa jej slov pokračujú aj na zníženej časti budovy, kde je administratívna časť. "Realizuje sa postupná výmena okien a maľovanie priestorov. Pracuje sa aj na fasáde, tam, kde to ostatné práce dovolia," dodala.

Zároveň v úvode roka pripravovali budovu aj na inštaláciu nových technologických zariadení - rozhlasu, kamerového i informačného systému. Projekt obnovy viac ako storočnej budovy má prispieť k zlepšeniu tepelnoizolačných vlastností budovy, čo následne povedie k úsporám energií a zníženiu prevádzkových nákladov.

Cieľom rekonštrukcie je nielen zachovanie historickej hodnoty budovy, ale aj zlepšenie estetického vzhľadu, bezpečnosti a funkčnosti železničnej stanice pre cestujúcich a zamestnancov.

Železničnú trať medzi Kežmarkom a Popradom slávnostne otvorili v decembri 1889, dvakrát denne tam premávali zmiešané vlaky pre osobnú a nákladnú dopravu, pričom cesta do Popradu trvala 41 minút. Stanicu predstavovala v tom čase malá prízemná budova.

Budova železničnej stanice, ako je známa dnes, bola postavená v secesnom štýle v rokoch 1914 až 1916 ako najmodernejšia stavba svojho druhu v Uhorsku. Národnou kultúrnou pamiatkou je od roku 1981, nachádza sa v ochrannom pásme Pamiatkovej rezervácie Kežmarok.


Zdroj textu: SITA, Foto: visitkezmarok.sk


Autor: Viktória Gromová

Študentka Dubnického inštitútu, odbor učiteľstvo praktickej prípravy v ekonomických predmetoch. pre redakciu Netky píšem domácu politiku a domáce dianie. O politiku sa zaujimam od 17 rokov a aktívne sa jej venujem od 19. Rada čítam ekonomické knihy. Zaujimam sa aj o celosvetové dianie.

Netky
Letné prázdniny o
00 DNÍ00 HODÍN00 MINÚT00 SEKÚND
logo
Copyright © 2025 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies