Automobily patria medzi sporné body pri vstupe Ruska a Ukrajiny do WTO - Doprava Najhorúcejšou témou dnešného zasadania Rady ministrov EÚ boli perspektívy prijatia Ruska do Svetovej obchodnej organizácie (WTO) na ministerskej konferencii WTO v Ženeve, kto
Najhorúcejšou témou dnešného zasadania Rady ministrov EÚ boli perspektívy prijatia Ruska do Svetovej obchodnej organizácie (WTO) na ministerskej konferencii WTO v Ženeve, ktorá sa uskutoční v decembri tohto roku. Politická vôľa na prijatie Ruska je veľká, ale stále existuje niekoľko prekážok, ktoré členstvo Ruskej federácie v tejto organizácii ohrozujú, povedal pre TASR Kristián Takáč, štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR po skončení ministerského rokovania v Bruseli.
“Všetky členské krajiny sa zhodujú v tom, že treba čo najskôr uzatvoriť zmluvu s Ruskom. Z politického hľadiska je to veľmi žiadané. Niet krajiny, ktorá by vážnejšie odporovala členstvu Ruska. Ale zároveň je tam pár problematických obchodných bodov, ktoré nedovoľujú uzatvoriť zmluvu už teraz,” uviedol Takáč.
Najťažším bodom, ktorý platí tak pre Slovensko, ako aj pre celú úniu, je podľa neho režim TRIMS, čiže investičné opatrenia vzťahujúce sa na obchodovanie v Rusku týkajúce sa najmä automobilového priemyslu.
“Toto nové nariadenie vyžaduje, aby podstatná časť motorov a prevodoviek bola vyrobená v Rusku. To znamená, že je tu potenciál na presun produkcie alebo časti produkcie z krajín EÚ do Ruska,” upozornil štátny tajomník na ruské nároky, ktoré sa nepozdávajú všetkým členom EÚ. Okrem toho je tu ďalšie ohraničenie, dodal Kristián Takáč, a to, že podľa ruských predstáv ak chce významný investor produkovať automobily v Rusku alebo ich vo veľkom dovážať, musí ich zároveň v Rusku aj vyrábať, a to aspoň 300.000 kusov ročne.
“To je silná defenzívna politika zo strany Ruska. To je jeden z hlavných problémov, určite jeden z najhlavnejších pre Slovensko,” povedal Takáč.
Okrem ekonomických prekážok je tu stále ešte aj spor politický, ktorý Rusom sťažuje vstup do WTO, a to je konflikt z Gruzínskom o sporné územia Abcházska a Južného Osetska. Podobne ako v prípade Ruska, ani voči Ukrajine nie sú vážnejšie námietky proti jej vstupu do WTO, povedal Takáč po dnešnom rokovaní ministrov v Bruseli.
“V podstate sa deklaroval veľmi silný politický záujem, najmä zo strany predsedníckej krajiny EÚ – Poľska, ktoré sa profiluje ako ochranca ukrajinských záujmov v Európe,” povedal a dodal, že je citeľný zámer ukončiť s Kyjevom rokovania o Dohode o voľnom obchode ešte do konca tohto roka.
Problematickým bodom Ukrajiny sú taktiež automobily, konkrétne výška ciel.
“Kyjev uplatňoval 10-percentné clá na autá dovezené z trhov EÚ a dnešné rokovania boli o tom, či Ukrajine povoliť nejaké prechodné obdobie, alebo či zvýšiť clá. Momentálna dohoda je taká, že členské štáty únie si vedia predstaviť prechodné obdobie s výškou 10 % na clá,” povedal slovenský štátny tajomník a dodal, že tento zámer zatiaľ vyhovuje aj slovenskej strane.
Aj v prípade Ukrajiny sú okrem ekonomických aj politické bariéry, keď viaceré členské štáty vyčítajú Kyjevu neférovosť súdneho pojednávania s bývalou premiérkou Júliou Tymošenkovou.
Ďalšou veľkou krajinou, ktorá sa dostala na rokovací stôl ministrov, bola India, a aj tu, ako poznamenal štátny tajomník Takáč, je problémovým bodom vysoká úroveň ciel pre dovážané autá, ale aj keď sú vzájomné rokovania medzi EÚ a Indiou v počiatočnom štádiu, je snaha pripraviť politickú dohodu, ktorá by mohla byť podpísaná už vo februári 2012 počas summitu EÚ-India.
Zdroj: TASR
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies