BRATISLAVA - Príchod novej automobilky Jaguar Land Rover sa podpíše pod rast slovenskej ekonomiky, ako aj zamestnanosti. Zhodujú sa na tom analytici.
"Určite to bude mať pozitívny vplyv aj na zamestnanosť aj na hrubý domáci produkt (HDP). Pozitívny vplyv uvidíme už v najbližších dvoch rokoch, kedy sa zvýšia investície v ekonomike. Na druhej strane to pomôže stavebníctvu, firmám, ktoré sú naviazané na investície, aj keď veľká časť technológií bude pravdepodobne dovážaná," skonštatoval pre TASR analytik UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia Ľubomír Koršňák.
O koľko by mohla slovenská ekonomika vzrásť vďaka novému investorovi, predpokladá už aj Národná banka Slovenska (NBS). Podľa najnovšej predikcie NBS by príspevok automobilky k medziročnému rastu slovenského HDP mohol predstavovať 0,3 % v budúcom roku a 0,2 % v roku 2017, teda v rokoch, kedy automobilka bude realizovať investície. "Spustenie výroby zatiaľ automobilka plánuje na rok 2019, z čoho vyplýva, že vtedy by sa jej príspevok k rastu našej ekonomiky mal zvýšiť. Z odhadov NBS vyplýva, že v roku 2019 by príspevok automobilky k rastu slovenského hospodárstva mal dosiahnuť až 0,8 % a priemerný príspevok v rokoch 2018 až 2021 by mal byť na úrovni 0,5 %," vyčíslila analytička Poštovej banky Jana Glasová.
Nový investor sa okrem rastu HDP podľa analytikov podpíše aj pod rast zamestnanosti. "Jaguar Land Rover vytvorí nové pracovné miesta a tým poskytne prácu a pravidelný príjem stovkám Slovákov, prispeje k poklesu nezamestnanosti a k zníženiu tlaku na rozpočet a sociálny systém, keďže ľudia budú chodiť do práce a nie na úrady práce. Z tohto uhla pohľadu je príchod každého nového investora do slovenskej ekonomiky výhodný a vítaný. Napriek aktuálne klesajúcej nezamestnanosti a priaznivému vývoju na našom trhu práce je totiž počet nezamestnaných Slovákov stále príliš vysoký," doplnila Glasová.
Podľa jej slov postavenie nového závodu v Nitre pomôže k zníženiu nezamestnanosti predovšetkým v tomto regióne. "Napriek tomu však automobilka, podobne ako ostatné, môže naraziť na problém, či nájde dostatok kvalifikovaných pracovníkov. Slovensko totiž stále bojuje s problémom nedostatočného prepojenia medzi vzdelávacím systémom a trhom práce, z čoho plynie nedostatok odborníkov z rôznych oblastí," skonštatovala Glasová.
Analytici však pri podpise zmluvy vlády s novým investorom vidia aj riziká. Tým je príliš veľká koncentrácia na automobilový sektor. "Tri veľké automobilky, ktoré na Slovensku už v súčasnosti pôsobia, sa svojou výrobou a následným vývozom automobilov podieľajú na celkovom slovenskom exporte viac ako 17 %. Popri Volkswagene, PSA a Kia Motors pôjde tak už o štvrtú automobilku pôsobiacu v slovenskom hospodárstve. Slovensko kraľuje svetovému rebríčku v počte vyrobených automobilov na jedného obyvateľa. Nie je pritom tajomstvom, že automobilový priemysel je pomerne cyklickým odvetvím, ktoré citlivo reaguje na rôzne výkyvy vo svetovej ekonomike," dodala Glasová.
Aj podľa Koršňáka orientácia na jeden sektor môže vytvárať riziká. Ale tým, že na Slovensku bude viacero automobiliek, v prípade problémov jednej z nich nebude problém vykryť poklesy na trhu. "Tým, ako je štruktúrovaný automobilový sektor a samotná jeho veľkosť, a ako sa vyrábajú autá od najnižších tried až po luxusné SUV, dopyt sa vie rozložiť v čase. Ak má jedna automobilka slabšie predaje, či už kvôli životnému cyklu modelov, ktoré vyrába, alebo kvôli nejakému všeobecnému poklesu na trhu, tak väčšinou nejaká iná automobilka dokáže tento pokles nahradiť a tým pádom aj sieť subdodávateľov je potom o niečo stabilnejšia, ako keby tu bola len jedna automobilka," dodal Koršňák.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies