BRATISLAVA - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) plánujú nakúpiť dve diagnostické vozidlá pre rozchod koľaje 1 435 milimetrov za predpokladanú cenu 25 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
S ich dodaním počítajú za tridsať mesiacov. Ako vyplýva z vyhlásenej verejnej súťaže, nákup vozidiel by ma byť financovaný v dvoch etapách aj z peňazí Európskej únie cez Operačný program Doprava 2007 - 2013, ako aj v novom programovom období po roku 2014.
Jedno vozidlo je podľa štátneho správcu železničnej infraštruktúry určené na meranie a diagnostikovanie geometrických parametrov koľaje, stavu koľajníc a súčastí železničného zvršku, priestorovej priechodnosti, komplexného merania trakčného vedenia a zariadení oznamovacej a zabezpečovacej techniky pri požadovanej maximálnej rýchlosti 160 kilometrov za hodinu (km/h).
Druhé vozidlo (defektoskopický vozeň) je určené na vykonávanie kontinuálnej defektoskopickej kontroly koľajníc a výhybiek kombináciou nedeštruktívnych metód skúšania pri rýchlosti v závese za hnacím vozidlom maximálne 70 km/h a na dosahovanú rýchlosť 140 km/h pri preprave vlakom alebo v závese za hnacím vozidlom.
V prvej etape majú byť dodané obe diagnostické vozidlá a v druhej etape sa uskutoční prestavba prvého vozidla na vozidlo s vlastným pohonom nezávislej trakcie, vrátane opätovného schvaľovacieho procesu vozidla a meracích a vyhodnocovacích systémov. Ponuky sa majú otvárať 30. decembra a následne je plánovaná aj elektronická aukcia. Uchádzači majú predložiť zoznam splnených zmlúv obdobného charakteru v rokoch 2011 až 2013 v celkovej súhrnnej hodnote minimálne 10 mil. eur bez dane.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. ŽSR majú základné imanie 800,17 mil. eur, spravujú a prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane 3 600 km tratí.