Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
BratislavaBratislava
Biblia
TV program
Moje Netky
Cesta k lepšiemu slovenskému školstvu vedie aj cez vyššiu finančnú motiváciu učiteľov.
Cesta k lepšiemu slovenskému školstvu vedie aj cez vyššiu finančnú motiváciu učiteľov.
20.01.2020 13:26 Domov
Zlepší slovenské školstvo zvýšenie platov učiteľov?
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
20.01.2020 13:26 Domov

Zlepší slovenské školstvo zvýšenie platov učiteľov?



O pár rokov bude Slovensko potrebovať o desaťtisíc učiteľov viac, no už dnes je riziko získania nových pedagógov aj pre ich nedostatočnú finančnú motiváciu. NKÚ SR analyzoval odmeňovanie učiteľov a upozorňuje, že platové podmienky sú jedným z kľúčových faktorov, ktorý ovplyvňuje záujem mladých ľudí o učiteľské povolanie. Podľa analytikov kontrolného úradu je vážna situácia najmä v Bratislavskom kraji, kde platy učiteľov dosahujú len 60% priemernej regionálnej mzdy vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov.


Čo má vplyv na úroveň vzdelania študentov?

Výsledky posledného medzinárodného testovania žiakov základných škôl (PISA 2018) potvrdili dlhodobé zaostávanie slovenských žiakov nielen v porovnaní s okolitými krajinami. Podľa národnej autority pre externú kontrolu je jedným z dôležitých predpokladov zvyšovania kvality celého vzdelávacieho procesu podpora rastu atraktivity učiteľského povolania. Nedostatočné výdavky do podpory rozvoja školstva sa okrem iného premietajú aj do nízkeho mzdového ohodnotenia učiteľov, ktoré je jedným z kľúčových faktorov ovplyvňujúcich záujem mladých ľudí o štúdium pedagogiky a prácu v školstve. Analytická jednotka Najvyššieho kontrolného úradu sa preto začala zaoberať problematikou odmeňovania pedagogických zamestnancov základných škôl a výzvami, ktoré by mohli prispieť k lepšej motivácii učiteľov a vyššej kvalite celého vzdelávacieho systému.

 

 

Učitelia nevnímajú svoju prácu ako dobre hodnotenú

Z pohľadu národnej kontrolnej inštitúcie je pre rast atraktivity učiteľského povolania podstatný dobre a motivujúco nastavený systém odmeňovania. Zistenia OECD z roku 2019 ukazujú, že len bezmála 5 % slovenských učiteľov je presvedčených, že ich práca je spoločensky ocenená a viac ako polovica študentov stredných škôl podľa Inštitútu vzdelávacej politiky odmieta pokračovať v štúdiu na pedagogických fakultách vysokých škôl práve pre zlé finančné ocenenie učiteľského povolania. Slovenská spoločnosť tak dnes stojí pred strategickou výzvou ako zatraktívniť učiteľské povolanie, pretože v horizonte piatich rokov bude naše školstvo potrebovať dodatočných viac než desať tisíc učiteľov základných škôl, pedagogických a odborných pracovníkov vo výchove a vzdelávaní.

 

Aká je súčasná mzda učiteľov?

Podľa analýzy NKÚ SR priemerná mesačná mzda pedagogických zamestnancov základných škôl v období rokov 2012 až 2018 každoročne rástla. V roku 2018 dosiahla hodnotu 1 204 eur a od roku 2012 vzrástla o 406 eur. Na druhej strane, podiel odmien a osobného príplatku na celkovej mzde pedagogických zamestnancov dosahoval v roku 2018 v priemere iba necelú polovicu úrovne, ktorú by preferovali samotní učitelia. Miera zásluhovosti v odmeňovaní pedagogických zamestnancom škôl dlhodobo stagnuje, resp. mierne klesá. Navyše takmer 5 % škôl nevyplácalo v roku 2018 svojim pedagogickým zamestnancom žiadne odmeny a 13 % škôl žiadne osobné príplatky. Obe tieto nenárokovateľné zložky mzdy pritom zohrávajú rozhodujúcu úlohu pri oceňovaní nadštandardných pracovných výkonov pedagógov a sú dôležitým motivačným faktorom. Analytici NKÚ SR sa vo svojej analýze opierajú i o závery viacerých tematických štúdií, ktoré preukazujú existenciu pozitívneho efektu odmeňovania učiteľov založeného na ich výkonoch nielen v nadväznosti na lepšie vedomostné výsledky žiakov, ale tiež na udržanie kvalitných jednotlivcov v školskom systéme.

 

 

Aké sú rozdiely medzi platmi učiteľov a učiteliek?

NKÚ zároveň konštatuje, že regionálne rozdiely v odmeňovaní pedagogických zamestnancov sú v nominálnom vyjadrení relatívne nízke. Kontrolná inštitúcia však upozorňuje, že pedagogickí zamestnanci v Bratislavskom kraji v roku 2018 v priemere zarábali iba 61 % priemernej regionálnej mzdy osôb s vysokoškolským vzdelaním 2. stupňa. V prípade mužov išlo o ešte alarmujúcejšiu hodnotu, ktorá sa dostala na úroveň 50 % priemernej mzdy zamestnancov s vysokoškolským vzdelaním v ostatných profesiách. Potenciálnym dôsledkom identifikovaných skutočností môžu byť mimo iného aj problémy s obsadením 1 240 dodatočných, resp. voľných pracovných miest pedagogických a odborných pracovníkov a učiteľov základných škôl v Bratislavskom kraji do roku 2024. V Bratislavskom kraji pritom zriaďovatelia škôl už dnes zápasia s nedostatkom kvalifikovaných pedagogických zamestnancov. Z celoštátneho pohľadu je okrem iného zaujímavá štatistika, ktorá ukazuje, že percento žien – učiteliek je na Slovensku jedno z najvyšších spomedzi 31 krajín OECD – 82 % (priemer 68 %). Väčší podiel učiteliek je len v piatich analyzovaných krajinách – Estónku, Gruzínsku, Litve, Lotyšsku a Rusku.

 

 

 



reklama


Zdroj: netky Gabriela Nagyová

Foto:  Najvyšší kontrolný úrad



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
NAJČÍTANEJŠIE
reklama
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok