Zemi hrozí zrážka s asteroidom v roku 2032!

NETKY.SK • 17 Október 2013, 10:49 • 2 min
Zemi hrozí zrážka s asteroidom v roku 2032!

MOSKVA - Astronómovia z Krymského astrofyzikálneho observatória objavili viac ako 400-metrový asteroid, ktorý by sa v roku 2032 mohol zraziť so Zemou. Uviedla to v noci nadnes agentúra RIA Novosti.

Objekt s katalógovým označením 2013 TV135 objavili dvaja pracovníci krymského observatória 12. októbra. Ich objav následne potvrdili dve ruské observatóriá v Buriatsku a astronómovia z Talianska, Spojeného kráľovstva a Španielska. Nebeské teleso s dĺžkou asi 410 metrov bolo zaradené do triedy potenciálne nebezpečných planétok (anglicky Potentially Hazardous Asteroid, PHA). Planétka je považovaná za potenciálne nebezpečnú, ak je najkratšia vzdialenosť jej obežnej dráhy od obežnej dráhy Zeme menšia než 0,05 astronomickej jednotky (približne 7,5 milióna kilometrov) a jej priemer je väčší ako 150 metrov. Táto veľkosť je už dostatočná na to, aby obejkt nezachytila atmosféra a spôsobil úplnú devastáciu rozsiahlych území (po dopade na súš), prípadne ničivé cunami (po dopade do oceánu).

Predbežné merania trajektórie okrem toho ukázali, že asteroid 2013 TV135 sa 26. augusta 2032 môže s pravdepodobnosťou 1:63.000 zraziť so Zemou. Táto pravdepodobnosť stačí na to, aby bol zaradený do triedy 1 podľa Turínskej stupnice, ktorou sa kategorizuje nebezpečnosť PHA. Je to najnižší stupeň, čo znamená, že pravdepodobnosť zrážky je veľmi malá a nie je dôvod znepokojovať verejnosť, ale nie je ani nulová. Ďalšie pozorovania však zvyčajne vedú k preradeniu takýchto objektov do triedy 0 (žiadne nebezpečenstvo).

Z momentálne známych asteroidov je len jeden (2007 VK184) zaradený do triedy 1 na Turínskej stupnici. Sila výbuchu v prípade pádu 2013 TV135 na Zem sa odhaduje na 2500 megaton TNT.

Redakcia Netky