BRATISLAVA - Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) plánuje nakúpiť 25 nových dvojsystémových elektrických vlakov predbežne za 160 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (192 mil. eur vrátane dane).
Vlaky pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu chce získať počas piatich rokov a používať v regionálnej doprave. Ako vyplýva z vyhlásenej užšej súťaže, dodanie nových vlakov by malo byť financované z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez nový Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020, ako aj z vlastných zdrojov železničiarov.
Štátny osobný vlakový dopravca v rámci zákazky môže uplatniť opciu na dodanie desiatich elektrických vlakov, z toho osem minimálne s dvesto miestami na sedenie a dva s kapacitou najmenej tristo miest. Spoločnosť si vyhradzuje právo na dodanie ďalších piatich elektrických jednotiek s dvesto miestami a desiatich s tristo miestami. Záujemcovia môžu požiadať o účasť v súťaži a predložiť doklady o splnení podmienok do 26. októbra, o vysvetlenie podmienok je možné požiadať do 16. októbra. Záujemcovia spĺňajúci podmienky budú vyzvaní na predloženie ponuky.
Pri vyhodnocovaní bude rozhodovať ekonomicky najvýhodnejšia ponuka spomedzi siedmich kritérií. Najnižšia celková cena za dodanie vlakov má najvyššiu relatívnu váhu, a to 70 %, na najvýhodnejšie technicko-prevádzkové parametre pripadá podiel 25 %. ZSSK chce dodávateľa vybrať v následnej elektronickej aukcii. Uchádzači majú preukázať, že v rokoch 2012 - 2014 dodali minimálne pätnásť dvojsystémových elektrických jednotiek a dosiahli v tejto oblasti obrat 60 mil. eur.
ZSSK v rámci jedného projektu v uplynulých rokoch nakúpila 32 nových vlakov a v rámci ďalšieho projektu v súčasnosti získa ďalších 29 vlakov. Vlaky pre regionálnu prepravu financuje aj s využitím európskych peňazí. "Projekt Mobilné prostriedky pre prímestskú a regionálnu dopravu v rámci Integrovaného dopravného systému mal naplánované obstaranie deväť kusov elektrických jednotiek a dvadsať kusov dieselmotorových jednotiek. Všetky boli dodané a postupne sú nasadzované do prevádzky po vyriešení technických administratívnych náležitostí," priblížila pre agentúru SITA hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.
Celkové investičné náklady na 29 súprav dosiahli 164,55 mil. eur, z čoho zo zdrojov EÚ a štátneho rozpočtu bol uhradený nenávratný finančný príspevok v objeme 156,13 mil. eur. "Výrobca 20 motorových jednotiek dostával platby v etapách podľa zmluvných podmienok. Doteraz mu z celkovej sumy 77,96 mil. eur bolo uhradených 69,19 mil. eur bez DPH. Celkovo do konca roka bude zaplatené všetko," uviedla Morháčová. Výrobcovi deviatich elektrických jednotiek bola uhradená celková suma vo výške 86,58 mil. eur bez dane.
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jedným z troch nástupníckych podnikov bývalých jednotných železníc, má základné imanie 212,441 mil. eur, jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky ministerstva a prevádzkuje InterCity vlaky na vlastné náklady bez podpory štátu.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies