Železnice SR dosiahli polročný zisk vyše 16 miliónov eur

NETKY.SK • 13 August 2013, 10:39 • 2 min
Železnice SR dosiahli polročný zisk vyše 16 miliónov eur

BRATISLAVA - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dosiahli v prvom polroku tohto roka zisk po zdanení 16,160 mil. eur. V porovnaní s prvou polovicou minulého roka, keď zaznamenali zisk 19,839 mil. eur, je to menej o 18,5 %, resp. o 3,679 mil. eur. Oproti plánovanej strate 1,595 mil. eur je polročný výsledok lepší o 17,755 mil. eur. Vyplýva to z informácií, ktoré agentúre SITA poskytol štátny správca železničnej infraštruktúry.

slovakia

left justify in out

Celkové výnosy ŽSR za šesť mesiacov predstavovali 236,276 mil. eur a medziročne boli nižšie o 3,25 %, alebo o 7,945 mil. eur. V porovnaní s plánom boli výnosy vyššie o 2,516 mil. eur, teda o 1,4 %. Z poplatkov od dopravcov za použitie železničnej infraštruktúry mali železnice v prvom polroku tržby 46,188 mil. eur a príspevok od štátu na prevádzku infraštruktúry dosiahol 130 mil. eur. 

Železnice dosiahli od januára do júna celkové náklady 220,116 mil. eur, čo je medziročne menej o 1,9 %, resp. o 4,266 mil. eur. Oproti plánu boli náklady nižšie o 15,240 mil. eur, čiže o 6,5 %. Výdavky na nákupy v prvej polovici roka tvorili 55,121 mil. eur, osobné náklady 97,951 mil. eur a ostatné náklady 67,044 mil. eur. 

"Vplyv na hospodársky výsledok mali nižšie náklady v oblasti služieb a opráv súvisiace s výrazne dlhším zimným obdobím. Výsledok hospodárenia pozitívne ovplyvnil i mierny nárast tržieb," uviedla pre agentúru SITA riaditeľka odboru komunikácie a hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Železnice dosiahli v prvom polroku síce horší hospodársky výsledok ako v tom istom období vlani, ale v tomto roku plánovali nižšie tržby ako pred rokom. "A vývoj nákladov v prvom polroku je vždy podmienený poveternostnými podmienkami, ktoré ovplyvňujú termíny začatia výlukových a opravných prác potrebných pre železničnú infraštruktúru," dodala Pavliková. 

ŽSR v tomto roku plánujú vyrovnané hospodárenie. "Rizikom pre jeho splnenie sú vyššie náklady na odpisy majetku. Priaznivé je zatiaľ plnenie tržieb, ktoré je však závislé od vývoja dopravných výkonov," uviedla Pavliková. Železnice z tohto dôvodu v oblasti nákladov robia opatrenia s cieľom splnenia plánovaného výsledku hospodárenia v tomto roku. 

V rámci tržieb ŽSR z prevádzky železničnej infraštruktúry v prvom polroku v objeme 46,188 mil. eur zaplatila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. 22,459 mil. eur, Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. 19,783 mil. eur, RegioJet 739 tis. eur a ostatných 31 dopravcov 3,207 mil. eur. Vlaky všetkých dopravcov pritom najazdili spolu 23,159 mil. vlakových kilometrov (vlkm). ZSSK najazdila 15,078 mil. vlkm, Cargo 5,578 mil. vlkm, RegioJet 710,46 tis. vlkm (na tratiach Bratislava - Dunajská Streda - Komárno a od hranice s ČR po Žilinu) a ostatní dopravcovia 1,793 mil. vlkm. "Priemerná cena na jeden vlakový kilometer v osobnej doprave bola 1,479 eura a v nákladnej doprave 3,393 eura. So znížením ceny sa uvažuje až v roku 2014," spresnila Pavliková. 

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku. Od 1. januára 2002 sa na základe projektu transformácie a reštrukturalizácie rozdelili na dva samostatné subjekty - ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. Od roku 2005 sa Železničná spoločnosť rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s. a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. ŽSR majú základné imanie 800,17 mil. eur, spravujú a prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane tratí a staníc. Ku koncu roka 2012 spravovali 3 631 kilometrov tratí a z toho prevádzkovali 3 600 kilometrov.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona