Zakážu slovenské mestá vo svojich centrách diesel?

NETKY.SK • 17 August 2020, 15:30 • 2 min
Zakážu slovenské mestá vo svojich centrách diesel?

Pri neustálom zvyšovaní počtu automobilov v našich mestách už okrem potreby budovania nových parkovísk mnohé mestá uvažujú aj o ďalšom aspekte tejto problematiky.

slovakia

left justify in out

Viaceré svetové mestá už zakázali vstup áut na dieselový pohon do svojich centier. Pri zvyšujúcom sa turistickom ruchu sa už v niektorých mestách diskutuje o možnosti vytvárania nových peších zón či o zákaze vjazdu pre určité vozidlá. Súvisia s tým však mnohé ďalšie investície.

 

Zdravie i bezpečnosť

Je to dôležité nielen z hľadiska ochrany životného prostredia, ale aj zdravia a bezpečnosti domáceho obyvateľstva i turistov. Exhaláty totiž vo vyššej miere dýchajú práve ľudia v centrách miest, ktorí tam  buď bývajú, alebo turisti, ktorí prišli obdivovať architektúru či pokojne sa naobedovať v historickej časti mesta.

 

img

 

Vynútené investície

Niektoré mestá by radi zakázali vstup dieselových áut, ale riešenie nie je jednoduché. V iných mestách aspoň vytvorili pešie zóny, čím znížili počet emisií v blízkosti a zvýšili atraktívnosť daného miesta i bezpečnosť pohybu ľudí. Príkladom je Námestie SNP v Banskej Bystrici, po ktorom sa niekedy jazdilo. Pýcha mesta je už pešou zónou a zatraktívnilo sa aj po vizuálnej stránke, keďže došlo i k jej rekonštrukcii.

 

Banskobystrické plány

Mesto uvažuje, že pešiu zónu, v ktorej je okrem námestia aj Dolná ulica, ešte rozšíri a prepojí s Vajanského námestím. V súčasnosti sa spracúva projektová dokumentácia potrebná pre územné rozhodnutie. „Keďže ide o finančne náročný projekt, vyvstáva otázka načasovania jeho realizácie a potrebného čerpania eurofondov a ďalších mimorozpočtových zdrojov. S ďalším rozšírením peších zón v súčasnosti neuvažujeme,“ upresnila hovorkyňa  Banskej Bystrice Zdenka Marhefková.

 

img

 

Bezemisné zóny?

A uvažujete mesto pod Urpínom aj o zákaze vstupu do centra pre dieselové autá? „Diskusia na tému vytvárania tzv. bezemisných zón v centre mesta prebehla začiatkom roka na Komisii MsZ pre dopravu. Konkrétnejšie kroky týkajúce sa tejto problematiky v blízkom čase zatiaľ neplánujeme,“ doplnila Marhefková.

 

img

 

Dôležitý bratislavský krok

Hlavné mesto urobilo v roku 2019 v tejto oblasti dôležitý krok. „Na júnovom zasadnutí mestského zastupiteľstva hlavného mesta v roku 2019 bol s platnosťou od 15. júla 2019 schválený dodatok k Štatútu hlavného mesta SR Bratislava, pojednávajúci o nízkoemisných zónach. Išlo o materiál z iniciatívy predovšetkým mestskej časti Staré Mesto,“ povedala hovorkyňa mesta Katarína Rajčanová s tým, že teraz nízkoemisné zóny a ich zriaďovanie majú v kompetencii mestské časti.

 

img

 

Košice už rozšírili

Najväčšie mesto východného Slovenska svoju pešiu zónu rozšírilo začiatkom augusta. „Jej doterajšia dĺžka po oboch stranách Hlavnej ulice dosahovala zhruba 1500 metrov, od 1. augusta k nej pribudol ďalší úsek na Námestí osloboditeľov v dĺžke 350 metrov,“ prezradil hovorca mesta Vladimír Fabian s tým, že zámerom vedenia radnice pešiu zónu rozširovať naďalej. Súčasťou snáh vedenia je aj podpora ekologickej dopravy.

 

img

 

Prešov zvýšil bezpečnosť

Tretie najväčšie slovenské mesto v súčasnosti neplánuje pridávať zóny, na ktoré sa autá nedostanú. „Mesto Prešov má zadefinované pešie zóny na území pamiatkovej rezervácie a nateraz o ich rozšírení neuvažuje,“ prezradila Lenka Šitárová s tým, že záujmom metropoly Šariša je v maximálnej možnej miere obmedziť Hlavnú ulicu v úsekoch pešej zóny.

 

 

Pokračovanie nabudúce.

Písali sme aj o tom, ako podľa architektov vyzerá vzhľad miest.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Michal redaktor
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies