Koncom minulého roka obchodný reťazec Tesco zverejnil, koľko potravín v priemere skončí v smetných nádobách alebo sa im ich podarí darovať. Cieľom zverejnenia týchto obrovských čísiel bolo vyprovokovať konkurenciu, aby postupne začala znižovať plytvanie s potravinami.
Reťazec Tesco v minulom roku nepredal celkovo 15-tisíc ton potravín. Najväčšiu časť z tohto objemu pritom tvorí ovocie a zelenina, v tesnom závese sa drží pečivo. „Rozhodli sme sa najskôr zverejniť dáta o plytvaní potravín vo Veľkej Británii a potom i v Európe. Dali sme na odporúčania aktivistov, s ktorými spolupracujeme. Vo Veľkej Británii nás už nasledujú ďalší obchodníci,“ uviedol šéf českého Tesca Matt Simister s tým, že dúfa v podobnú reakciu ostatných.
„Pokiaľ sa zapojí celý trh, bude to pre ľudí transparentnejšie, pretože uvidia, kde sa plytvá najviac a čo ľudia robia pre to, aby odpad znížili,“ informoval Simister. „Hodnoty považujeme za interné údaje a ako také je teda neposkytujeme,“ uviedol Lidl v Českej republike s tým, že pracujú na tom, aby boli ich reťazce zásobované optimálne k požiadavkám zákazníkov. Takýmto spôsobom sa snažia znižovať zásoby tovarov, o ktoré nie je až taký veľký záujem.
Niektorí obchodníci sa domnievajú, že k samotnému plytvaniu a zahadzovaniu potravín dochádza pri samotnej výrobe potravín a v domácnostiach, ktoré častokrát veľké množstvá nakúpených potravín nestihnú skonzumovať pred uplynutím dátumu spotreby.
Mnohé z reťazcov pravidelne zlacňujú tovar pred vypršaním doby exspirácie. Takýmto spôsobom sa im úspešne darí likvidovať produkty z regálov. Viaceré obchodné reťazce uviedli, že nepredané potraviny často darujú rôznymi charitám, detským domovom, azylovým centrám či ich posielajú do zoologických záhrad.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies