Vyššie zľavy a vlaky zadarmo kritizuje Mertinková

NETKY.SK • 30 Jún 2014, 16:49 • 2 min
Vyššie zľavy a vlaky zadarmo kritizuje Mertinková

BRATISLAVA - Navrhované vyššie zľavy vo vlakoch pre ľudí dochádzajúcich za prácou a bezplatné cestovanie po železniciach pre všetkých študentov a dôchodcov považuje odborníčka na železničnú dopravu Desana Mertinková za nekoncepčné riešenie.

slovakia

left justify in out

"Vyžiada si viac peňazí pre železnice bez toho, aby sa nejako zlepšila kvalita cestovania alebo dopravná obsluha," zareagovala v pondelok pre agentúru SITA Mertinková, ktorá je šéfredaktorkou časopisu Železničná revue. Opatrenia podľa nej možno potešia viacerých občanov, ale štát ich bude musieť železničným osobným dopravcom finančne vykompenzovať. "Štát môže rozdávať len tie peniaze, ktoré už niekomu zobral. Čiže to zaplatia daňoví poplatníci," uviedla s tým, že radšej mal objednať viac vlakov alebo investovať do modernizácie železničných staníc.

 

Spomínané opatrenia podľa ministerstva dopravy prinesú dva pozitívne efekty. "Zníženie cestovného pre sociálne znevýhodnené skupiny obyvateľov, ako sú študenti a dôchodcovia, zlepší ich zložitú situáciu, čo bude mať nepochybne dosah na ich životnú úroveň. Zľavy pre cestujúcich za prácou zas zvýšia atraktivitu dochádzania za prácou a majú potenciál znížiť nezamestnanosť," informoval agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. 

 

Smer-SD po poklese volebných preferencií navrhol balíček sociálno-ekonomických opatrení. V prípade železničnej dopravy budú môcť študenti a dôchodcovia bezplatne využívať štátom dotované osobné vlaky a rýchliky od 17. novembra. Študenti v nich teraz jazdia za polovičnú cenu, dôchodcovia od 60 do 70 rokov majú na železnici zľavu 40 % a nad 70 rokov platia pätnásť centov za 50 kilometrov. Ľudia pri ceste vlakom do zamestnania budú mať od 1. januára 2015 zľavu 50 % namiesto súčasných 35 %. 

 

"Tieto zľavy sa budú týkať každého, kto má so štátom uzavretú zmluvu o výkone vo verejnom záujme, teda Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) a spoločnosti RegioJet na trati Bratislava - Komárno," priblížil Kóňa. Na komerčné vlaky, napríklad IC vlaky a potenciálne vlaky súkromných dopravcov jazdiacich na vlastné riziko, sa tieto zľavy poskytovať nebudú. 

 

Rezort dopravy očakáva nárast záujmu o vlakovú dopravu. Najmä v prípade študentov a dôchodcov môže dopyt po prepravných službách výrazne ovplyvniť ich cena. "Presné prepočty, o koľko sa zvýši počet ľudí so zvýhodneným cestovným vo vlakoch, ešte budú predmetom ďalších analýz," poznamenal Kóňa. Presnú sumu finančných dopadov bude možné určiť až po definitívnom uzavretí rokovaní s dopravcami. "Naším cieľom je nielen znížiť náklady na cestovanie pre spomínané skupiny obyvateľov ako sú študenti alebo cestujúci za prácou, ale aj zvýšiť počet vlakov, ktoré po Slovensku premávajú", dodal. 

 

Štát tohto roku zvýšil objednávku dotovaných vlakov asi o 1,5 %, resp. o 500 tis. vlakových kilometrov, ale doteraz nepovedal, z čoho to zaplatí. V tomto roku si objednal v štátnej ZSSK výkony v objeme 29,6 mil. kilometrov za 197,5 mil. eur a v súkromnom RegioJete 1,2 mil. km za vyše 7 mil. eur. 

 

"Myslím si, že dopravcovia nepocítia žiadny pozitívny účinok zo zvýšenia počtu neplatiacich cestujúcich vo vlakoch. Naopak, môže to nepriaznivo ovplyvniť kvalitu cestovania a komfort platiacich cestujúcich," upozornila Mertinková. Dôsledkom toho podľa nej môže byť ich úbytok, ale aj nárast kriminality a vandalizmu vo vlakoch. "Predpokladám, že výpadok tržieb u oboch dopravcov na dotovaných linkách môže dosiahnuť aj tretinu oproti doterajšej výške. Prírastok neplatiacich cestujúcich to nemôže nijako ovplyvniť," odhadla. Štát im bude musieť výpadok tržieb nahradiť. 

 

ZSSK prepraví ročne okolo 42 mil. až 43 mil. cestujúcich a vlani mala z cestovného tržby 91,2 mil. eur. Plné cestovné podľa expertky platí asi 10 mil. ľudí, čiže menej ako štvrtina cestujúcich. Ďalších 10 mil. osôb tvoria žiaci a študenti a 22 mil. až 23 mil. cestujúcich má iné sociálne alebo komerčné zľavy. Na cestu do školy a zamestnania využíva vlak 58 % cestujúcich štátneho prepravcu, do zdravotníckych zariadení 18 %, na služobné cesty 6 % a na voľnočasové aktivity 18 %. RegioJet na trati Bratislava - Komárno vlani prepravil 1,76 mil. ľudí a zloženie jeho cestujúcich by malo byť podobné.




twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies