Výberová chronológia vyšetrovania prípadu zrúteného mosta v obci Kurimany

NETKY.SK • 1 November 2013, 10:51 • 2 min
Výberová chronológia vyšetrovania prípadu zrúteného mosta v obci Kurimany

BRATISLAVA/KURIMANY - V obci Kurimany, okr. Levoča, sa pred rokom 2. novembra 2012 zrútil betónový diaľničný most vo výstavbe.

slovakia

left justify in out

K zrúteniu došlo počas betonáže mosta. Na mieste zahynuli dvaja robotníci, jeden ďalší zomrel pri prevoze do nemocnice a štvrtá obeť tragédie podľahla zraneniam v košickej nemocnici. Štrnásť zranených robotníkov hospitalizovali v nemocniciach v Levoči, Poprade, Prešove a Spišskej Novej Vsi. Pravdepodobnou príčinou pádu bol podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka "kolaps oceľových skruží, ktoré podopierajú debnenie, kam sa lial betón".

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR po zrúteniu mosta na Spiši v obci Kurimany okamžite zastavilo výstavbu na predmetnom úseku diaľnice. Následne rezort zakázal používanie kritizovaného typu podpornej skruže na akejkoľvek stavbe.

Chronológia vyšetrovania prípadu zrúteného mosta v obci Kurimany, Iliašovce.

2. novembra 2012 - V obci Kurimany, okr. Levoča, sa okolo 14.30 h zrútil betónový diaľničný most vo výstavbe. K zrúteniu došlo počas betonáže mosta. Na mieste zahynuli dvaja robotníci, jeden ďalší zomrel pri prevoze do nemocnici a štvrtá obeť tragédie podľahla zraneniam v košickej nemocnici. Štrnásť zranených robotníkov hospitalizovali v nemocniciach v Levoči, Poprade, Prešove a Spišskej Novej Vsi. Pravdepodobnou príčinou pádu bol podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka "kolaps oceľových skruží, ktoré podopierajú debnenie, kam sa lial betón".

Pri betonáži povolila tzv. podporná konštrukcia, ktorú pre stavebnú spoločnosť Semos v subdodávke realizovala spoločnosť Skruže Weise SK, k. s. Semos bola dodávateľskou firmou spoločnosti Bögl a Krýsl, ktorá je pri výstavbe úseku diaľnice Jánovce - Jablonov v konzorciu so spoločnosťou Váhostav - SK. V súvislosti s českou firmou Bögl a Krýsl médiá pripomenuli vznesené obvinenia na jej adresu v ČR za pád konštrukcie mosta v moravskej Studénke v roku 2008, kde po havárii vlaku zahynulo osem ľudí.

5. novembra 2012 - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zakázala používať podpernú skruž pre betonáž mostov typu WEISE na všetkých stavbách, ktorých je objednávateľom.

- Pri rozostavanom moste pri Kurimanoch zlyhala podľa ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD) dočasná podporná konštrukcia. Ministerstvo dopravy tak celoplošne zakázalo využívať tento typ dočasnej podpornej konštrukcie pri výstavbe akýchkoľvek stavieb na Slovensku. Zároveň vyzvalo dodávateľa stavby, ktorým bolo konzorcium firiem Váhostav – SK a Bögl a Krýsl, aby poškodených po páde mosta odškodnilo. V prípade, že toto odškodnenie nebude dostatočné, vláda SR je podľa Počiatka pripravená do tohto procesu vstúpiť a odškodniť ľudí. Plná zodpovednosť za nešťastie je však podľa šéfa rezortu dopravy na strane dodávateľa stavby. (Počiatek sa k prípadu vyjadril po návrate z dovolenky v Dubaji).

8. novembra 2012 – Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek si bol pri obci Iliašovce, okres Spišská Nová Ves, na vlastné oči pozrieť miesto tragédie.

- Stavebná firma Bögl & Krýsl (B & K) sa ohradila proti výrokom odbornej aj neodbornej verejnosti, vrátane niektorých slovenských politikov, ktorí bez toho, aby počkali na odpratanie trosiek a prešetrenie príčin nehody, zvalili všetku vinu za nešťastie pri Kurimanoch na českú spoločnosť.

13. novembra 2012 – Poškodenú časť rozostavaného mosta v obci Iliašovce pri Kurimanoch sa pokúsili odstreliť, no nepodarilo sa to. Most výbuchu odolal. Stavbári tak s pomocou ťažkej techniky pokračovali v odstraňovaní výbuchom destabilizovaných dočasných konštrukcií.

15. novembra 2012 - Poškodenú časť diaľničného mosta vo výstavbe pri Iliašovciach v okrese Spišská Nová Ves sa na druhý pokus podarilo odstrelom zbúrať.

21. novembra 2012 - Dozor na stavbe mosta pri Kurimanoch údajne robili ľudia, ktorí na to nemali potrebné osvedčenie. To môže na Slovensku vydať iba Slovenská komora stavebných inžinierov. Podľa zistení však spomínaný stavebný dozor takéto osvedčenie nemal. Na tejto stavbe malo byť počas jesene 12 kontrolórov. Z medializovaných informácií však vyplynulo, že ich bolo o polovicu menej. Stavebný dozor mal byť z interného prostredia diaľničiarov. Predmetný úsek diaľnice mal byť pritom jedným z prvých, kde NDS chcela, aby na túto stavbu dohliadali kontrolóri aj z externého prostredia.

19. decembra 2012 - Deviati najbližší pozostalí po obetiach tragického nešťastia pri zrútení mostnej konštrukcie na stavbe diaľnice pri Kurimanoch by do 28. decembra 2012 mali dostať od štátu po 33.000 eur. Odobrila to na svojej schôdzi vláda SR.

29. januára 2013 – Za pádom rozostavaného mosta v Kurimanoch má byť podľa expertov na mostné objekty šetrenie na spevnení mosta. Spevnenie malo byť nedostatočné, a tak sa zle postavené podpery zrútili a usmrtili štyroch ľudí. Pridanie pár kusov oceľových stojok, ktoré by zlepšili stabilitu skruže, by vyšlo najviac na 10.000 eur. Celá inštalácia skruží stála 322.000 eur. Posúdenie príčin tragédie vyšetrovatelia predložili aj Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

3. apríla 2013 – Stavebné práce na pravej časti mosta pri Kurimanoch v obci Iliašovce sa opäť rozbehli. Začali sa úpravou podložia pre podpernú konštrukciu a navážaním panelov ako podkladu pre túto konštrukciu.




twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona