Vodiči autobusovej dopravy sú v štrajkovej pohotovosti, žiadajú zvýšenie platov

NETKY.SK • 17 Január 2017, 14:30 • 2 min
Vodiči autobusovej dopravy sú v štrajkovej pohotovosti, žiadajú zvýšenie platov

BRATISLAVA – Pri kolektívnom vyjednávaní vo verejnej autobusovej doprave nastala patová situácia. Odbory sa nevedia dohodnúť s dopravcami na zvýšení platov pre zamestnancov v autobusovej doprave. V súčasnosti sú tak v štrajkovej pohotovosti a ak sa ani po rokovaniach pred sprostredkovateľom nedohodnú, nie je vylúčený štrajk. Na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave o tom informovali predstavitelia Odborového združenia (OZ) KOVO.

slovakia

left justify in out

"Zamestnanci verejnej autobusovej dopravy sú dlhodobo nespokojní so svojimi mzdami, najmä vzhľadom na náročnosť tohto povolania, ale aj na dĺžku času, ktorý strávia na pracovisku. Mzdy sú poddimenzované dlhodobo," opísala podpredsedníčka OZ KOVO Monika Benedeková. Požadujú preto zvýšenie tarifných miezd o 10 % a zvýšenie priemerných miezd o 12 %.

 

"Ani po dvoch kolách zamestnávateľská strana neupustila zo svojho návrhu, ktorým bolo 1-% navýšenie tarifných miezd a 2-% navýšenie priemerných miezd," vyčíslila Benedeková. Pri najnižších mzdách by to podľa nej znamenalo zvýšenie priemernej mesačnej mzdy o 4,50 eura.

 

Momentálne tak bude pokračovať vyjednávanie o platoch pred sprostredkovateľom. Najbližšie rokovanie je dohodnuté na 24. januára v Žiline. "V prípade, že nedôjde k dohode ani pred sprostredkovateľom, tak, samozrejme, sa budeme musieť dohodnúť na ďalšom postupe," avizovala. Zvýšenie platov by sa týkalo približne 11.000 zamestnancov vo verejnej autobusovej doprave.

 

V odvetví autobusovej dopravy sú však podľa Benedekovej obrovské regionálne rozdiely. "Priemerné mzdy najmä na južnom a východnom Slovensku sú omnoho nižšie, ako je to napríklad na západnom a severnom Slovensku," doplnila. Aj preto je podľa nej potrebné na odvetvovej úrovni stanoviť určitú minimálnu úroveň tarifných a priemerných miezd.

 

V súčasnosti sú podľa Benedekovej priemerné mzdy na západnom a severnom Slovensku približne 1000 eur, naopak na východnom a južnom Slovensku sú okolo 700 eur. Pripomína však, že väčšinou ide o prácu vodiča v autobusovej doprave, ktorá má isté špecifiká. Súčasťou zamestnania sú mnohé prestoje a čakania na spoje, keď je zamestnanec na pracovisku, ale toto obdobie má ohodnotené oveľa nižšie.

 

"Keď sa prepočíta priemerná mzda na počet hodín, ktoré vodič skutočne na pracovisku strávi, tak je mzda nižšia, ako majú brigádnici, ktorí vykladajú tovar v obchodoch," zdôraznila Benedeková.

 

ZAD: Sme kedykoľvek pripravení rokovať o viditeľnom, avšak reálnom zvýšení miezd

 

Zväz autobusovej dopravy (ZAD) je kedykoľvek pripravený rokovať o viditeľnom, avšak reálnom zvýšení miezd. Uviedol to dnes pre TASR prezident ZAD Peter Sádovský v reakcii na dnešné informácie o štrajkovej pohotovosti zamestnancov vo verejnej autobusovej doprave.

 

"Požiadavka navýšenia miezd o 12 % je neprimeraná inflácii a aj výsledkom rokovaní v iných odvetviach hospodárstva a možnostiam rozpočtov samosprávnych krajov, ktoré prímestskú dopravu financujú," doplnil Sádovský.

 

Odborové združenie OZ KOVO dnes informovalo, že po tom, čo sa odbory po dvoch kolách rokovaní nedohodli s dopravcami na zvýšení platov pre zamestnancov v autobusovej doprave, je vyhlásená štrajková pohotovosť. A ak sa ani po rokovaniach pred sprostredkovateľom nedohodnú, nie je vylúčený štrajk.

 

Podľa odborov sú zamestnanci verejnej autobusovej dopravy dlhodobo nespokojní so svojimi mzdami, najmä vzhľadom na náročnosť tohto povolania, ale aj na dĺžku času, ktorý strávia na pracovisku. Požadujú preto zvýšenie tarifných miezd o 10 % a zvýšenie priemerných miezd o 12 %. Zamestnávatelia podľa odborov navrhovali 1-% zvýšenie tarifných a 2-% zvýšenie priemerných miezd.

 

"ZAD považuje informáciu o štrajkovej pohotovosti v odvetví verejnej autobusovej dopravy, iniciovanú OZ KOVO, za neprimeranú," priblížil Sádovský. Tento krok podľa neho neposilňuje partnerského ducha rokovaní dvoch rovnocenných partnerov, ktorí majú skutočný záujem o sociálny zmier a dlhodobé fungovanie partnerstva zamestnancov a zamestnávateľov.

 

"Vyhlasovanie štrajkovej pohotovosti sa stalo každoročným koloritom kolektívnych vyjednávaní vyššieho stupňa, a to bez ohľadu na výkonnosť slovenskej ekonomiky, silu verejných rozpočtov, rast produktivity práce alebo nárast spotrebiteľských cien," dodal prezident ZAD.

 

Každoročné rokovanie o navýšení miezd pripomína podľa neho turecký bazár, ale neprináša nič zásadne nové pre udržateľnosť sociálneho partnerstva, perspektívu odvetvia autobusovej dopravy a verejnej hromadnej dopravy ako celku či spokojnosť zamestnancov a zamestnávateľov ako rovnocenných partnerov.

 

"ZAD chápe nevyhnutnosť spokojnosti zamestnanca ako nevyhnutný predpoklad rozvoja firmy alebo odvetvia," doplnil Sádovský. Dôkazom toho je podľa neho aj zachovanie zamestnanosti a navyšovanie mzdy najmenej o infláciu aj v čase krízy. V roku 2016 sa pritom podľa Sádovského dohodlo zvýšenie miezd o 4 %, a to pri nulovej inflácii.

 

Na poslednom rokovaní pritom podľa ZAD odbory ako prvé trvali na svojej požiadavke nárastu priemerných miezd o 12 % a neboli pripravené ustúpiť zo svojej požiadavky. "Čo vyvolalo reakciu zamestnávateľov znamenajúcu zotrvávanie na prvotnom návrhu. Tvrdenie OZ KOVO o neústupčivosti ZAD-u teda nie je pravdivé," opísal Sádovský.

 

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies