Vláda má inú matematiku?! Vlaky zadarmo by nemali stáť 13 miliónov ale 30!

NETKY.SK • 24 Október 2014, 18:55 • 2 min
Vláda má inú matematiku?! Vlaky zadarmo by nemali stáť 13 miliónov ale 30!

BRATISLAVA - Bezplatná preprava žiakov, študentov a dôchodcov vo vlakoch bude podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) omnoho drahšia ako tvrdí vláda.

slovakia

left justify in out

Celkové priame náklady štátu na toto sociálne opatrenie, ktoré začne platiť 17. novembra, by mali dosiahnuť 30 mil. eur namiesto plánovaných 13 mil. eur. Inštitút odhaduje zvýšenie sumy, pretože pôvodný zámer nezohľadňuje peniaze, ktoré verejná doprava stratí na zmarených tržbách.

 

"Prvou stratou budú náklady na zavedenie nových vlakových spojov, ktoré v odhade nákladov ani podľa ministerstva dopravy nie sú. Tieto vlaky budú pridávané priebežne podľa očakávaného návalu cestujúcich," informoval v piatok riaditeľ IDH Ondrej Matej (SDKÚ-DS), ktorý bol poradcom expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu. Druhou stratou podľa neho budú riadne platiaci pasažieri, ktorí pre nedostatok miesta už nebudú chodiť vlakom, ale zvolia iný typ dopravy a tak znížia príjmy štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK). 

 

Suma 13 mil. eur je podľa ministerstva dopravy minimálny odhad nákladov, ktoré sú aj zabezpečené v rozpočte na rok 2015. "Máme dohodu s ministerstvom financií, že v priebehu realizácie tohto opatrenia, tak ako sa budú reálne vyvíjať náklady s týmto opatrením, budeme na to promptne reagovať, či už eventuálne aj priamo zmenou v rozpočte," zareagoval rezortný hovorca Martin Kóňa. 

 

Slovensku podľa riaditeľa inštitútu navyše hrozia sankcie od Európskej komisie (EK), alebo dokonca spor na Európskom súdnom dvore. "Vlaky zadarmo totiž diskriminujú iné typy verejnej dopravy, ktorá zadarmo nebude, resp. ľudí z obcí, ktoré prístup k železničnej doprave nemajú," tvrdí Matej. Za právne korektné riešenie považuje zvýhodnenie všetkých typov verejnej dopravy. Nepovažuje za správne ani cestovanie pre študentov zadarmo. 

 

Ministerstvo tvrdí, že výpadok tržieb možno uhrádzať len v dotovaných vlakoch, pričom u nás nastavené legislatívne riešenie nič iné nepripúšťa. "Naše stanovisko opierame najmä o Oznámenie EK o výkladových usmerneniach k nariadeniu ES z roku 2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave," uviedol Kóňa. Podľa neho všeobecné pravidlá sú vymedzené ako opatrenie pre jeden alebo niekoľko druhov služieb osobnej dopravy vo verejnom záujme, ktoré môžu príslušné orgány jednostranne uložiť poskytovateľom služieb vo verejnom záujme nediskriminačných spôsobom. Alebo sa môžu začleniť do zmlúv uzatvorených medzi príslušným orgánom a poskytovateľom služieb vo verejnom 
záujme. 

 

Na úrovni Európskej únie platia pravidlá o poskytovaní štátnej pomoci, ktoré za určitých okolností umožňujú vyňať štátnu pomoc určenú na sociálne ciele. Potvrdil to vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik v súvislosti s bezplatnou prepravou vybraných skupín ľudí vo vlakoch. "V prípade, že sa dotknuté osoby v tejto veci obrátia na Európsku komisiu, budeme sa takýmto podnetom zaoberať," uviedol Králik. 

 

Vláda by podľa šéfa IDH skôr mala integrovať a harmonizovať verejný dopravný systém, a to zavedením jedného lístka pre všetky typy dopravy a zvýhodňovať v rámci neho. "Zmysluplnejšie ako cestovanie zadarmo by však malo byť zvýhodňovanie formou zliav v krajoch, z ktorých každý by mal mať svoj vlastný prepojený systém. Slovensko by tým predišlo hrozbe žalôb a pokút," uzavrel Matej. 

 

Majiteľ holdingu Student Agency (jeho súčasťou je RegioJet) Radim Jančura povedal, že realizácia sociálnych zliav nesmie mať povahu diskriminácie hospodárskej súťaže. Táto otázka sa podľa neho týka hlavne hospodárskej súťaže, nie je to otázka pre Európsku komisiu, ale protimonopolný úrad. 

 

"Systém kompenzácie a jeho prípadný negatívny dopad na hospodársku súťaž by mal byť posudzovaný ako možná forma štátnej pomoci v zmysle ustanovení Zmluvy o fungovaní Európskej únie a príslušných predpisov sekundárneho práva Európskej únie," informovala agentúru SITA Andrea Wilhelmová z odboru predsedu Protimonopolného úradu SR (PMÚ). Ide najmä o nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) z 23. októbra 2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave. "Úrad nie je kompetentný na aplikovanie ustanovení týkajúcich sa štátnej pomoci, v rámci ktorej sa musia posúdiť aj prípadné súťažné aspekty," dodala.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies