Verejná osobná doprava potrebuje zásadnú zmenu, tvrdia odborníci

NETKY.SK • 31 Október 2017, 07:11 • 2 min
Verejná osobná doprava potrebuje zásadnú zmenu, tvrdia odborníci

BRATISLAVA - Súčasný spôsob prevádzky verejnej osobnej dopravy, keď štát objednáva spoje v železničnej doprave a samosprávne kraje v prímestskej autobusovej doprave, je neefektívny a potrebuje zásadnú zmenu.

slovakia

left justify in out

Predpokladom toho je vznik dopravnej autority, čiže inštitúcie, ktorá by koordinovala objednávanie výkonov vo verejnom záujme v železničnej a autobusovej doprave. Umožnilo by to lepšiu nadväznosť a využívanie spojov v regionálnej doprave a zvýšilo záujem ľudí o verejnú dopravu.

Ekonomicko-dopravný analytik Ľuboš Jančík upozornil, že podiel individuálnej automobilovej dopravy v osobnej preprave od roku 1995 výrazne vzrástol z 50 % na zhruba tri štvrtiny, dôsledkom čoho sú časté zápchy na cestách. "Preprava z miesta bydliska do zamestnania sa mení na neustále čakanie v kolónach. Vidíme, že najmä vo veľkých mestách nie sú riešením diaľnice. Riešením je to, že začneme podporovať verejnú osobnú dopravu," povedal Jančík s tým, že problémom je rozdelené objednávanie dopravných výkonov.

Napríklad, z Pezinka alebo Malaciek jazdia do Bratislavy paralelne poloprázdne vlaky a autobusy, pričom prímestské autobusy chodia až do centra hlavného mesta. "Načo chodia do centra mesta? Tie výkony sa môžu použiť inde a toto môže obslúžiť mestská hromadná doprava. Nedá sa to urobiť inak, len tak, že objednávka výkonov sa bude robiť z jedného centra, ktorým bude národný dopravný integrátor alebo dopravná autorita," priblížil Jančík. Jednou z prvých úloh tejto inštitúcie bude príprava plánu dopravnej obslužnosti, teda vlastne cestovného poriadku s prepojením jednotlivých druhov dopravy. Musia sa zároveň vytvoriť štandardy dopravnej obsluhy so zabezpečením aspoň šiestich párov spojov denne v pracovných dňoch a troch cez víkend, resp. sviatky.

Dopravná autorita by podľa analytika mala mať celoštátnu pôsobnosť, keďže doprava nezačína a nekončí na hraniciach krajov. "Nepredpokladám, že by sa vytvorila dohoda na úrovni regiónov, a preto musí prísť zmena zo zákona," uviedol Jančík. Súčasná koaličná vláda počíta so vznikom dopravnej autority vo svojom programe.

Expert na železničnú dopravu Jiří Kubáček predstavil návrh alternatívneho plánu dopravnej obslužnosti Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), ktorý je založený na skúsenostiach v Juhomoravskom kraji. Z hľadiska funkčnosti a efektívnosti by mohol byť východiskom aj pre iné kraje na Slovensku. Napríklad, vlakové výkony štátneho osobného dopravcu na trase Kúty - Bratislava - Trnava - Leopoldov by sa mohli zvýšiť z 2,54 mil. na 4,3 mil. kilometrov (rast o 69 %), no na ich zabezpečenie by stačilo 28 súprav oproti súčasným 25 (rast o 12 %).

Na to, aby to fungovalo, podľa neho treba značne zvýšiť výkony železničnej dopravy na území BSK. "Ľudia už prirodzene prestupujú na železnicu, pretože je preukázateľne rýchlejšia ako autobus. Ten je len veľké auto, ktoré stojí v zápche takisto ako malé auto," zdôraznil Kubáček s tým, že pri posilnení železničnej dopravy by postačili súčasné výkony autobusov v kraji a odstránili by sa súbehy.

Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík upozornil, že vlaky a autobusy si za verejné peniaze často konkurujú, namiesto toho, aby sa dopĺňali, na trasách so silnými prúdmi cestujúcich. "Na druhej strane chýba primeraná obsluha menších obcí, ktoré sa nedajú obslúžiť vlakmi a ktoré kraje neobsluhujú dostatočne regionálnymi autobusmi. Umožňujú im radšej voziť ľudí medzi mestami, čiže súbežne s vlakmi," povedal Kovalčík. Silnejšie prúdy cestujúcich by podľa neho mala zabezpečovať železničná doprava, ktorá má väčšiu kapacitu, a slabšie prúdy autobusy.
 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Karnisova
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies