BRATISLAVA - Zatiaľ nie je presne určené, akou sumou sa na financovaní zvýšenia bezpečnosti na vybraných železničných priecestiach budú podieľať ministerstvo dopravy a Železnice Slovenskej republiky. Plánovaných 2 mil. eur ročne na tento účel podľa ŽSR rieši iba zvýšenie bezpečnosti na vybraných priecestiach, hlavne nezabezpečených.
Akou čiastkou sa na financovaní zvýšenia bezpečnosti na vybraných železničných priecestiach budú podieľať ministerstvo dopravy a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), zatiaľ nie je presne určené. Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková, v pláne investícií na tento rok je v rámci zvýšenia bezpečnosti na železničných priecestiach zahrnutých štrnásť priecestí, na ktorých sa po rekonštrukcii zvýši stupeň zabezpečenia. "V súčasnosti sa pripravuje projektová dokumentácia. Samozrejme, že čiastka 2 milióny eur rieši iba zvýšenie bezpečnosti na vybraných priecestiach, hlavne nezabezpečených," uviedla Pavliková. Sú to podľa nej hlavne priecestia, na ktorých často vznikajú nehodové udalosti, na 100 percent z viny účastníkov cestnej premávky.
Úroveň bezpečnosti na železničných priecestiach podľa štátneho správcu železničnej infraštruktúry zodpovedá príslušným vyhláškam, normám a predpisom ŽSR. "Ich stav je uspôsobený tak, aby bol zabezpečený bezpečný prechod, resp. prejazd cez každý priechod či priecestie, samozrejme, pri dodržaní všetkých pravidiel a predpisov zo strany účastníkov cestnej premávky," uviedla Pavliková. Táto problematika je podľa nej už dlhodobo v záujme verejnosti, avšak stále bude platiť, že bezpečnosť na železničnom priecestí či priechode bude vždy závislá od disciplinovanosti účastníkov cestnej premávky.
Vláda v stredu schválila Komplexný program riešenia problematiky železničných priecestí, ktorý predložilo ministerstvo dopravy. Na zvýšenie bezpečnosti železničných priecestí má ísť ročne 2 mil. eur počas nasledujúcich troch rokov. Ministerstvo dopravy však plánuje poskytnúť spomínanú sumu každoročne v nasledujúcich siedmich rokoch. Vyššiu bezpečnosť železničných priecestí chce rezort dosiahnuť znížením počtu nezabezpečených priecestí, zvýšením úrovne zabezpečenia vybraných priecestí rekonštrukciou existujúcich zabezpečovacích zariadení, ako aj nahradením úrovňového križovania železničnej trate a cesty mimoúrovňovým na vybraných priecestiach a tiež prijatím zmien v legislatíve.
Ministerstvo dopravy chce budovať nové zabezpečovacie zariadenia na najfrekventovanejších nezabezpečených priecestiach a rušiť najmenej frekventované priecestia, kde nie je možné zvýšiť ich bezpečnosť. "Uvedomujeme si, že tieto opatrenia nie je možné robiť bez finančného krytia, preto na tieto opatrenie chceme už od budúceho roka až do konca roka 2020 dávať dva milióny eur ročne. Celá táto suma bude vyčlenená z rozpočtu ministerstva dopravy," dodal Kóňa. Najlepším riešením je podľa neho budovanie mimoúrovňových priecestí, ktoré
sa budujú na všetkých modernizovaných tratiach v železničnom koridore od Bratislavy až po Žilinu. Na túto úpravu sa využívajú peniaze z Európskej únie.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies