V reštaurácii by sa mala dodržiavať etiketa

NETKY.SK • 15 August 2011, 11:58 • 2 min
V reštaurácii by sa mala dodržiavať etiketa

V reštaurácii by sa mala dodržiavať etiketa

slovakia

left justify in out

img

Počas dovolenkovej sezóny sa častejšie vyskytujú príležitosti na posedenie s priateľmi pri jedle či obchodné stretnutia spojené s gurmánskym zážitkom. Dodržiavanie etikety v reštauráciách je jednoduché pre tých, ktorí ich pravidelne navštevujú. Podľa riaditeľa bratislavského hotela Mercure Ladislava Olcsváryho ľudia však väčšinou varia doma. Správanie sa pri rodinných oslavách alebo pracovných večerách tak môže byť problémom. "Podľa môjho názoru je hosť vždy kráľom, preto by mal v sebe prekonať pocit, že znamená menej ako reštaurácia," poradil pre TASR hoteliér.
      Pokiaľ do reštaurácie vedú schody, ide po nich vždy prvá žena. Muž je za ňou, aby ju v prípade, že sa potkne, mohol zachrániť pred pádom. Rovnaké pravidlo platí aj pri schádzaní zo schodov, preto muž ide pred ženou. Dvere otvára muž a tiež vchádza do reštaurácie ako prvý. Pred tým, než si sadne, počká, kým sa usadí dáma, pomôže jej buď on sám alebo prítomný čašník.
      V luxusných reštauráciách obyčajne zákazníkom ponúknu jedálne lístky bohaté na krásne a dômyselné názvy jedál. Ako vysvetlil Olcsváry, každý šéfkuchár má svoj vlastný štýl a podľa toho volí aj názvy pokrmov. "Častokrát sú za sofistikovanými názvami jednoduché jedlá. Pre správny výber sa treba spýtať čašníka, čo názvy v jedálnych lístkoch znamenajú a nechať si poradiť. Čašník povie zloženie aj prípravu jedla, prípadne odporučí špecialitu reštaurácie," konštatoval s tým, že vedieť, čo sme si objednali, je prevencia pred možným sklamaním.
      Papierová servítka alebo látkový obrúsok, ktorý je na stole, má svoju praktickú funkciu. "Servítka nie je skúškou z noblesného správania, slúži na to, aby sme zabránili prípadným fľakom na oblekoch, či šatách. Dajte si ju na kolená alebo páni za kravatu, aby si chránili košeľu. Ak ju však budete ignorovať, tiež nič nepokazíte," ozrejmil Olcsváry.
      Ako poznamenal, nedávno sa ešte v reštauráciách riešilo, čo je skutočné jedlo a čo je len dekorácia. "Dnes platí, že všetko, čo dostanete na tanieri je jedlé, aj listy či kvety. Zmenilo sa aj tvrdenie, že je neslušné všetko zjesť a musíte na tanieri nechať zvyšky. Práve naopak, tým, že dojete, dávate šéfkuchárovi najavo, že vám chutilo. Ak jedlo necháte, šéfkuchár vie, že vám  nechutilo."
      Pokiaľ chce zákazník vyskúšať niečo exotické, čo pred tým nikdy nejedol, mal by poprosiť čašníka o radu. "Napríklad slimáky sa jedia pomocou špeciálnych príborov, personál ukáže akým spôsobom. Dnes už každý vie, že pri hydinových krídelkách alebo stehienkach, dostáva aj vlhčený obrúsok alebo misku s vodou na umytie rúk."
      Pri stolovaní platí klasické pravidlo, príbor sa používa vždy zvonka smerom dovnútra, čašníci odložia príbory, ktoré nebude potrebné a ak si jedlo vyžaduje špeciálny príbor, prinesú ho. Pokiaľ zákazník nevie, ktorý pohár je na červené alebo biele víno, treba sa nechať viesť servisom.
       Za prehrešok voči etikete sa pokladá kladenie rúk, mobilu alebo peňaženky na stôl. Keď sa doje polievka, lyžicu treba vyložiť na tanierik. Pokiaľ počas stolovania spadne na zem kúsok jedla, netreba sa poň zohýbať, nemali by sa tiež zmetať rukami popadané omrvinky. Rovnako sa netreba trápiť ani kvapkami vína na obruse. "Nechajte to na čašníkov, oni stôl upracú, ak je to nutné," uzatvoril Olcsváry.

Zdroj: TASR



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies