Ako pripomenula agentúra AFP, vo francúzskej metropole už platí zákaz jazdy dieselových vozidiel starších ako 18 rokov a benzínových áut starších ako 21 rokov.
Motoristom, ktorí porušia tieto dopravné obmedzenia platné v Paríži v pracovné dni od 08.00 h do 20.00 h, hrozí pokuta 68 eur. Pre vodičov nákladných áut a autobusov je pokuta vyššia - za porušenie zákazu zaplatia 135 eur.
Na rozdiel od Paríža budú majitelia starších áut z parížskych predmestí najbližšie roky od pokuty oslobodení. Závislosť od osobného auta je tam totiž vyššia ako v Paríži a jeho najbližšom okolí, kde sú lepšie možnosti na využívanie hromadnej dopravy.
Oblasť Veľký Paríž tvorí 79 obcí a miest a žije tam 5,64 milióna ľudí. Kým 47 lokalít sa k obmedzeniu používania starších áut pripojilo, zvyšné sú proti, uviedla rozhlasová stanica Europe 1.
Ich starostovia a primátori sa obávajú, že toto nové opatrenie by mohlo vyvolať novú vlnu nespokojnosti.
"Treba skoncovať s touto trestajúcou ekológiou. Nezabúdajme, že demonštrácie žltých viest súviseli so zdanením pohonných látok," pripomenul v rozhovore pre denník Le Parisien primátor mesta Saint-Cloud, Eric Berdoati.

Ako je známe, protesty žltých viest sa pomerne rýchlo zmenili na vzburu proti vláde a prerástli do každotýždňových zhromaždení, ktoré sa v mnohých mestách Francúzska skončili ničením majetku a potýčkami medzi demonštrantmi a políciou.
Vzhľadom na túto skúsenosť a s tým súvisiace obavy z novej vlny nespokojnosti predstaviteľ Veľkého Paríža Patrick Ollier minulý týždeň pred novinármi vyhlásil, že "nechceme ľudí nútiť k ochrane životného prostredia, boli by sme radi, keby to bolo prijaté ako výsledok dialógu".
Europe 1 uviedla, že napriek odporu časti miest a obcí bude od roku 2021 premávka na cestách v oblasti Veľkého Paríža i v samotnom Paríži monitorovaná pomocou kamier a v prípade, že vodič vyjde na cestu s autom, na ktoré sa vzťahuje zákaz, bude pokutovaný.
Organizácie na ochranu životného prostredia tvrdia, že zákaz vjazdu starších dieselov, ktoré sú z veľkej časti zodpovedné za škodlivé emisie, je najrýchlejšou cestou k zlepšeniu ovzdušia. V rámci boja proti znečisteniu obmedzilo prevádzku áut s naftovým motorom množstvo významných európskych miest vrátane Berlína a Londýna.
Zo správy environmentálnej organizácie Greenpeace vychádza Paríž spomedzi všetkých západoeurópskych metropol ako mesto, ktorého ovzdušie je najviac znečistené mikročasticami. Miera znečistenia ovzdušia v Paríži je dokonca vyššia ako vo filipínskej Manile či kolumbijskej Bogote.
Kríza, ktorú priniesol koronavírus, nás silno zasiahla. Vopred ďakujeme každému, kto zašle hoci len niekoľko centov na náš
účet SK30 7500 0000 0040 2698 9329 Pomôžete tak ľudom, ktorí už roky pracujú pre vás, našich čitateľov, a to aj napriek nižšiemu platu či predĺženému pracovnému času.