UNAS chce o štrajku rozhodnúť po rokovaní s rezortom dopravy

NETKY.SK • 17 Február 2014, 15:12 • 2 min
UNAS chce o štrajku rozhodnúť po rokovaní s rezortom dopravy

BRATISLAVA - Únia autodopravcov Slovenska, ktorá je nespokojná s negatívnymi dopadmi rozšírenia mýta, tvrdí, že v prípade nesplnenia jej požiadaviek nie je dôvod štrajk odkladať.

slovakia

left justify in out

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) chce o prípadnom štrajku pre negatívne dopady rozšírenia platenia mýta rozhodnúť po najbližších rokovaniach na ministerstve dopravy. Ako pre agentúru SITA povedal predseda UNAS-u Milan Laurinec, stretnutie na ministerstve, na ktorom sa má rozhodnúť o ich požiadavkách, je plánované vo štvrtok tento týždeň. "Po ukončení stretnutia UNAS rozhodne o ďalšom postupe, kde zohľadníme postoje autodopravcov v celej SR. V prípade nesplnenia našich požiadaviek nie je dôvod štrajk odkladať," upozornil Laurinec. Ak pôjdu do štrajku, chcú dať priestor aj živnostníkom, prípadne zdravotným sestrám a občianskym združeniam.

 

UNAS napríklad žiada zníženie spoplatených úsekov, zrušenie platenia mýta v intravilánoch obcí a miest a monitoringu pohybu nákladnej dopravy na krajských cestách II. a III. triedy, na ktorých je zatiaľ nulová sadzba mýta. Autodopravcovia vzniesli sedemnásť požiadaviek týkajúcich sa najmä mýtneho systému. Žiadajú znížiť dĺžku spoplatnených ciest I. triedy o 1 199 kilometrov a preklasifikovať 550 kilometrov ciest I. triedy súbežných s diaľnicami a rýchlostnými cestami. V súčasnosti je podľa autodopravcov spoplatnených spolu 3 279 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, čo je 7,5 % z celej cestnej siete v SR. "Je to viac o 59,5 percenta spoplatnených ciest, čo je varovné číslo, signalizujúce abnormálny rozsah zaťaženia autodopravcov a nemajúce obdobu v Európskej únii," tvrdí Laurinec. 

 

Od začiatku tohto roka cestní dopravcovia musia platiť mýto aj za prejazdy intravilánov obcí a miest v dĺžke 980 kilometrov a na ďalších cestách I. triedy v dĺžke 225 kilometrov. Spoplatnených je takmer 420 kilometrov diaľnic, 238 kilometrov rýchlostných ciest, vyše 550 kilometrov ciest I. triedy súbežných s diaľnicami a rýchlostnými cestami a 2 071 kilometrov ciest I. triedy nesúbežných s nimi. 

 

Požiadavku zrušiť platenie mýta v intravilánoch autodopravcovia zdôvodňujú tým, že nie sú spoplatnené v žiadnom štáte EÚ a neúnosne sa to dotkne hlavne regionálnej dopravy. "Platenie v intravilánoch je slovenská špecialita a postihne najmä menších autodopravcov, ktorí robia technické služby či zásobovanie. Pokiaľ majú autá na lízing, môžu skrachovať alebo zvýšiť ceny, čo by sa premietlo aj do konečných cien služieb a zásobovania," uviedol Laurinec. Zavedený monitoring na cestách II. a III. triedy je podľa neho nákladný a nerieši problémy spojené s dopravou. "V súčasnosti aj tak platí zákaz vjazdu motorových vozidiel s hmotnosťou nad 12 ton na cesty III. triedy (s výnimkou zásobovania)," dodal predseda UNAS-u. 

 

Dopravcovia môžu využívať zľavy pri platení mýta po odjazdení určitého množstva kilometrov. "Zľavy sú zanedbateľné. Pri odjazdení 100 tisíc kilometrov na cestách SR, ktoré sú spoplatnené, dostane slovenský prepravca zľavu 4,5 percenta z celkovej sumy, ktorú zaplatil za odjazdené kilometre s automobilom v najvyššej emisnej triede," priblížil Laurinec. Podľa neho je to skôr symbolická zľava. 

 

UNAS trvá na splnení všetkých požiadaviek a polovičné riešenia považuje za neprípustné. "Vychádzajú totižto z dôkladnej analýzy podmienok a možností autodopravcov. Preto trváme na všetkých bodoch, len niektoré sú vyslovene pálčivé, iné menej, ale sú dôležité," povedal Laurinec. 

 

UNAS označila za poľutovaniahodné stanovisko vedenia Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia, ktoré napriek kritike zmien v mýte nedávno uviedlo, že o štrajku zatiaľ neuvažuje. "Za uplynulé roky nedokázali združenia ochraňujúce práva dopravcov dostatočne reagovať a vydobyť si rozumné podmienky, čoho následkom je súčasný likvidačný stav podnikania nielen v doprave. V združení UNAS práve preto došlo k zásadným zmenám vo vedení," vyhlásila únia autodopravcov. Členom ČESMAD-u odporúča zvoliť rovnaký postup a zjednotiť sa za ich oprávnené požiadavky, lebo súčasný stav v doprave je alarmujúci.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona