Ukončili rozsiahlu rekonštrukciu tranzitného ťahu na Poľsko

NETKY.SK • 26 September 2016, 12:31 • 2 min
Ukončili rozsiahlu rekonštrukciu tranzitného ťahu na Poľsko

SVIDNÍK – Spoločnosť Skanska SK, a.s. ako zhotoviteľ prác na štátnej ceste prvej triedy I/73 Šarišský Štiavnik - Hunkovce v okrese Svidník ukončila rekonštrukciu tohto tranzitného ťahu v smere na Poľsko.

slovakia

left justify in out

Agentúru SITA o ukončení prác informovala špecialistka komunikácie spoločnosti Skanska SK Mária Halašková. Investorom rekonštrukcie bola Slovenská správa ciest (SSC), ktorá projekt financovala cez Európsky fond regionálneho rozvoja, Operačný program Doprava a zo štátneho rozpočtu. SSC v auguste vo vestníku verejného obstarávania informovala, že náklady na rekonštrukciu cesty oproti pôvodnej zmluvnej cene 15,49 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (18,59 mil. eur s daňou) vzrástli o vyše milión eur na 16,51 mil. eur bez DPH (19,82 mil. eur vrátane dane).

 

SSC zdôvodnila dodatočné zvýšenie ceny zmenou technického riešenia stavby. Predpokladaná cena prác predstavovala 15,93 mil. eur bez dane (19,12 mil. eur s daňou). Cestári uzavreli zmluvu o dielo so spoločnosťou Skanska SK, a. s. v marci minulého roka. Stavať začali v apríli 2015 a z pôvodných 14 mesiacov sa výstavba predĺžila na 18 mesiacov.

 

Štátna cesta I. triedy I/73 Šarišský Štiavnik – Hunkovce má strategickým význam pre medzinárodnú dopravu zo severu na juh krajiny a pre Slovensko je dôležitou spojnicou s Poľskom cez hraničný priechod Vyšný Komárnik. Zaradená je do medzinárodného cestného ťahu E 371 a do siete transeurópskych magistrál. Pre nárast ťažkej nákladnej dopravy daný úsek nespĺňal parametre štátnej cesty I. triedy a nezabezpečoval plynulú, bezpečnú a bezkolíznu premávku. Predmetom rekonštrukcie preto boli stavebné a bezpečnostné opatrenia na zníženie nehodovosti a oprava nevyhovujúceho stavu vozovky.

 

Ako spresnil oblastný manažér závodu Cesty, mosty Skanska SK Ivan Gajdoš, v miestach nevyhovujúceho stavebno-technického stavu vozovku zosilnili, ako i kompletne zrekonštruovali vrátane výmeny nevhodného podložia a sanácie zosuvov. Čiastočne sa upravilo aj smerové a výškové vedenie trasy v nevyhnutných úsekoch, osadili sa nadštandardné zvislé dopravné značenia zväčšených rozmerov s reflexnou povrchovou úpravou a nové bezpečnostné zariadenia. „Opravy sa týkali aj jedenástich mostných objektov a chodníkov v dotknutých obciach. Vykonala sa takisto úprava vodného režimu cesty, usmernenie povrchových vôd, vydláždenie priekop, úprava priepustov a preložka uzlového telekomunikačného kábla,“ dodal Gajdoš.

 

Práce na viac ako 23-kilometrovom úseku boli rozdelené na šesť častí od Šarišského Štiavnika po Vyšný Komárnik. Ako uviedol hlavný stavbyvedúci Ľubomír Slimák zo spoločnosti Skanska, na stavbe sa pracovalo nepretržite sedem dní v týždni. „Položili sme približne 100 000 ton asfaltových zmesí a využili 14 000 metrov kubických spevneného kameniva. Prácu navyše predstavovala výmena neúnosných podloží a dodatočné pyrotechnické prieskumy, pri ktorých sme dvakrát narazili na nevybuchnutú muníciu z čias 2. svetovej vojny,“ dodal. Stavba bola špecifická aj svojím umiestnením, z ktorého pramenilo najväčšie riziko - hustá medzinárodná kamiónová doprava. Podľa štatistiky Slovenskej správy ciest prešlo každý deň cestou len jedným smerom zhruba dvetisíc kamiónov. Niektoré úseky sa robili za plnej premávky systémom čiastočných uzávierok.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies