Tvorbe snehových závejov na D1 pod Tatrami budú brániť drevené bariéry

NETKY.SK • 28 Október 2014, 15:33 • 2 min
Tvorbe snehových závejov na D1 pod Tatrami budú brániť drevené bariéry

MENGUSOVCE - Tvorbe snehových závejov na diaľnici pod Tatrami počas zimy by mali zabrániť drevené bariéry.

slovakia

left justify in out

Informoval o tom na dnešnej tlačovej konferencii v Stredisku správy a údržby diaľnic v Mengusovciach generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Milan Gajdoš s tým, že nové drevené bariéry sa nasadia a testovať sa budú na úseku diaľnice D1 medzi križovatkami Poprad–východ a Spišský Štvrtok.
     

„Ide o lokalitu s veľkým množstvom atmosférických zrážok a počas zimného obdobia sa na úseku vyskytujú pravidelné nepriaznivé poveternostné podmienky. Zároveň je tu často silný vietor, ktorý cesty zafúkava,“ zdôvodnil Gajdoš. Pri rozmiestnení drevených bariér, ktoré sa používali už aj v minulosti, vychádza NDS z analýzy miestnych pomerov, údajov z meteostaníc, topografických máp či obrazových materiálov.
     

Podstata snehových zábran je založená na vytvorení bariéry, cez ktorú sa vetrom premiestňujú nespevnené vrstvy snehu a vytvárajú na záveternej strane možnosť pre zadržanie snehu a znižovanie jeho množstva vo vetre. Novšie bariéry, ktoré chce NDS testovať na podtatranskej diaľnici, sú o čosi vyššie. „Informácie o nich sme čerpali zo štátov ako Kanada a Švédsko, teda krajiny, ktoré majú problém so snehom a vetrom,“ doplnil prevádzkový riaditeľ NDS Štefan Török. V súčasnosti NDS využíva prenosné bariéry jednoduchého typu, ktoré však nedokážu na úsekoch so zložitejšími poveternostnými podmienkami zabrániť vzniku snehových závejov tak efektívne ako nový typ drevených bariér. 
     

Gajdoš sa neobáva, že vzhľadom na lokalitu, kde sú časté krádeže dreva, by mohli tieto drevené zábrany pomaly miznúť. „Vďaka veľkosti tých zábran a ich aplikácii do terénu veríme tomu, že tie zásnežky tak, ako tam budú osadené pred zimou, tak ich budeme môcť aj po skončení zimy odobrať,“ konštatoval riaditeľ NDS. Pri snehových bariérach sa najčastejšie používa konštrukcia, kde sú medzi dvoma vertikálnymi latami uložené horizontálne laty. Tie pod Tatrami budú vysoké cez dva metre a umiestnené budú za oplotením diaľnice vo vzdialenosti od 30 do 60 metrov od cesty. Osadzovať sa budú v januári 2015 na 11,4-kilometrovom úseku D1 pod Tatrami. 
     

NDS sa počas zimy stará takmer o 930 kilometrov ciest v rámci 14 stredísk údržby. Na toto zimné obdobie je pripravených takmer 600 zamestnancov, 158 sypačov, 31 traktov, 24 snehových fréz a 31 nákladných vozidiel v rámci celého Slovenska. Zásoba posypového materiálu pritom predstavuje takmer 30.000 ton.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies