NEW YORK - Tržby i ruch v kamenných obchodoch v USA počas Dňa vďakyvzdania aj v Čierny piatok v porovnaní s minulým rokom klesli.
Obchody totiž začali ponúkať zľavy už pred sviatkami a plánujú v nich pokračovať aj cez nasledujúci týždeň. Okrem toho čoraz viac ľudí uprednostňuje nákupy cez internet. Informovala o tom agentúra Reuters.
Tržby e-shopov vďaka tomu v oba dni vzrástli o dvojciferné číslo a v Čierny piatok prekročili hranicu 3 miliardy USD, prvýkrát v histórii.
Presnejšie, podľa údajov spoločnosti Adobe Digital Index tržby e-shopov v Čierny piatok vzrástli medziročne o 21,6 % na 3,34 miliardy USD (3,15 miliardy eur), pričom tržby za mobilné zariadenia sa na nich podieľali viac ako 1 miliardou USD. A za oba dni (štvrtok aj piatok) stúpol obrat e-shopov o 18 % na 5,27 miliardy USD.
V USA sa totiž každoročne cez predĺžený víkend po Dni vďakyvzdania, v tzv. Black Friday (Čierny piatok), oficiálne začína vianočná nákupná sezóna. Obchodníci lákajú zákazníkov na akciové ceny.
Z predbežných údajov prieskumnej spoločnosti RetailNext vyplýva. že tržby v tzv. kamenných obchodoch za prvé dva dni - Deň vďakyvzdania a Čierny piatok - klesli medziročne o 5 % a počet uskutočnených transakcií sa znížil o 7,9 %.
Ďalšia spoločnosť - ShopperTrak uviedla, že počet zákazníkov, ktorí prišli cez oba dni na nákupy do obchodov, sa podľa rýchleho odhadu znížil o 1 %.
Tieto čísla signalizujú, že význam Čierneho piatka bledne. Ešte pred pár rokmi sa pred kamennými obchodmi už v noci na piatok tvorili rady. S príchodom e-shopov sa však začína situácia na trhu meniť. Čoraz viac kamenných obchodov preto pod tlakom internetovej konkurencie spúšťa výpredaje už vo štvrtok.
Podľa RetailNext obrat kamenných obchodov v Čierny piatok klesol medziročne až o 10,4 %.
Vianočné tržby sú pritom kľúčové pre amerických maloobchodníkov, podieľajú sa približne 40 % na ich celoročnom obrate. Obchodníci sa snažia nalákať klientov na výhodné ceny, v niektorých prípadoch ich zredukujú až o 85 %.
Národné združenie maloobchodníkov (NRF) napriek slabšiemu začiatku predpovedá, že za posledné dva mesiace 2016 stúpnu maloobchodné tržby v USA medziročne o 3,6 % na 655,8 miliardy USD. Takzvaný čierny týždeň sa podľa údajov NRF podieľa zhruba 15 % na vianočných tržbách.
Obchodníci veria, že na konci roka sa budú môcť tešiť z dobrých výsledkov. Ekonomike sa totiž darí - nezamestnanosť je najnižšia za osem rokov a priemerná hodinová mzda najvyššia od roku 2009.
NRF odhaduje, že Američania utratia tento rok za vianočné nákupy v priemere 636 USD, o 3 % viac ako vlani.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies