Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
30. sep. 2022Jarolím
BratislavaBratislava 19°
Biblia
TV program
Moje Netky
Ilustračné foto
Ilustračné foto
27.07.2015 13:15 Ekonomika
Toyote hrozí strata prvenstva, najväčším výrobcom áut sa môže stať Čína
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
27.07.2015 13:15 Ekonomika

Toyote hrozí strata prvenstva, najväčším výrobcom áut sa môže stať Čína



WOLFSBURG - Rozdiely v počte vyrobených vozidiel medzi Toyotou, Volkswagenom (VW) a General Motors (GM) sa v tomto roku výrazne znižujú. Zatiaľ vedie v súťaži o kráľovskú korunu automobilového sektora sveta Toyota, ale pokles prírastku predaja osobných áut v Číne môže poradie zmeniť.


Informuje o tom DPA. V Nemecku sa darí Volkswagenu. Z každých desiatich vozidiel predaných v krajine v 1. polroku mali 4 na prednej maske emblém VW alebo niektorej z početných dcér koncernu. Inak sa vyvíjala situácia na Ďalekom východe. Ich tamojší ťažný kôň, Čína, robí Nemcom starosti. Mimoriadna závislosť od dlhodobo prudko rastúceho trhu viedla k zámeru, že sa VW chce stať do roku 2018 v sektore svetovou jednotkou. Na cieľovej rovinke by ho vývoj na čínskom trhu mohol však pribrzdiť.

 

Pozícia VW vo svetovom súboji sa oslabuje o to silnejšie, o čo viac sa v Číne znižuje medziročný prírastok predaja automobilov. Ak sa totiž odhliadne od čínskeho trhu, v ostatnom zahraničí zaostáva v súťaži za americkým GM a japonskou Toyotou. Ani v Číne však VW nerastú stromy do neba. Nemecký koncern v prvom polroku tohto roku predal o 4 % menej vozidiel než v rovnakom období vlaňajška. Pritom VW na čínskom trhu umiestňuje tretinu svojej celkovej ročnej produkcie osobných áut.

 

V júni celkový predaj osobných áut klesol medziročne po prvýkrát po dlhých rokoch. Znalec sektora Stefan Bratzel poznamenal: "Otázka znie, či pokles predaja je len krátkou epizódou, alebo či potrvá dlhšie". Čína sa totiž nachádza v prechodnom období od búrlivého rastu hrubého domáceho produktu (HDP) k jeho miernejšiemu vzostupu. Dalo sa predpokladať, poznamenal Peter Fuss z poradenskej spoločnosti EY (Ernst & Yong), že krajina nebude vytrvalo rásť medziročne dvojciferným tempom.

 

Čína nevyčerpala možnosti rastu svojho automobilového trhu. Fuss pripomenul, že tam pripadá na 1000 obyvateľov len 60 osobných áut, kým v priemyselných štátoch až 500. Člen správnej rady VW so zodpovednosťou pre Čínu Jochem Heizmann hovorí o "novej normálnosti". Nič však nemení na zámere Wolfsburčanov, ktorí majú v Číne už takmer 20 závodov a plánujú pridať k nim ďalšie. Heizmann dodal: "Mohli by sme predať viac áut, keby sme mali viac kapacít".

 

Po Číne a USA majú najväčšie trhy s osobnými autami Európa a Japonsko. Vlani dosiahol GM na domácej pôde, v Spojených štátoch, podiel na automobilovom trhu 30 %, Toyota doma 23 % a VW v západnej Európe 30 %. Ich podiel na domácom trhu bol teda približne rovnaký. Ináč sa vyvíjala situácia tria na trhoch konkurencie. Podiel VW v Spojených štátoch dosiahol len 6 % a v Japonsku len 1 %. Toyota sa v USA vyšplhala na pekných 23 % a v západnej Európe bol jej podiel 5 %. Podiel GM na našom kontinente je 9-%, ale v Japonsku sa jeho autá takmer vôbec nepredávajú.

 

Zápas o prvenstvo v sektore môžu ovplyvniť aj iné faktory. Politické vzťahy medzi Pekingom a Tokiom nie sú najlepšie, čo sa môže vypomstiť Toyote na odbyte jej vozidiel v Číne. Situáciu medzi konkurentmi môžu zásadne zmeniť autá s elektrickým pohonom. V Číne, kde výfukové plyny vo veľkomestách zaťažujú životné prostredie, môžu mať elektroautá oveľa väčšiu budúcnosť než v USA či západnej Európe.

 

"V Číne sa môže veľmi rýchlosť dospieť do bodu, v ktorom vláda prehodí výhybku a nariadi, že sa na cesty budú dostávať len autá s nulovou emisiou," uviedol Fuss. Podstatným faktorom môže byť aj to, že Číňania nie sú "patriotmi" určitej automobilky. Stúpa aj význam služieb, údržby a opráv vozidiel. A teraz sa rýchlo rozmáha aj predaj automobilov prostredníctvom Internetu.

 



reklama


reklama


Kríza, ktorú priniesol koronavírus, nás silno zasiahla. Vopred ďakujeme každému, kto zašle hoci len niekoľko centov na náš účet SK30 7500 0000 0040 2698 9329 Pomôžete tak ľudom, ktorí už roky pracujú pre vás, našich čitateľov, a to aj napriek nižšiemu platu či predĺženému pracovnému času.


Zdroj: NETKY.SK, SITA, TASR

Foto:  SITA



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok