Toyote hrozí strata prvenstva, najväčším výrobcom áut sa môže stať Čína

NETKY.SK • 27 Júl 2015, 13:16 • 2 min
Toyote hrozí strata prvenstva, najväčším výrobcom áut sa môže stať Čína

WOLFSBURG - Rozdiely v počte vyrobených vozidiel medzi Toyotou, Volkswagenom (VW) a General Motors (GM) sa v tomto roku výrazne znižujú. Zatiaľ vedie v súťaži o kráľovskú korunu automobilového sektora sveta Toyota, ale pokles prírastku predaja osobných áut v Číne môže poradie zmeniť.

slovakia

left justify in out

Informuje o tom DPA. V Nemecku sa darí Volkswagenu. Z každých desiatich vozidiel predaných v krajine v 1. polroku mali 4 na prednej maske emblém VW alebo niektorej z početných dcér koncernu. Inak sa vyvíjala situácia na Ďalekom východe. Ich tamojší ťažný kôň, Čína, robí Nemcom starosti. Mimoriadna závislosť od dlhodobo prudko rastúceho trhu viedla k zámeru, že sa VW chce stať do roku 2018 v sektore svetovou jednotkou. Na cieľovej rovinke by ho vývoj na čínskom trhu mohol však pribrzdiť.

 

Pozícia VW vo svetovom súboji sa oslabuje o to silnejšie, o čo viac sa v Číne znižuje medziročný prírastok predaja automobilov. Ak sa totiž odhliadne od čínskeho trhu, v ostatnom zahraničí zaostáva v súťaži za americkým GM a japonskou Toyotou. Ani v Číne však VW nerastú stromy do neba. Nemecký koncern v prvom polroku tohto roku predal o 4 % menej vozidiel než v rovnakom období vlaňajška. Pritom VW na čínskom trhu umiestňuje tretinu svojej celkovej ročnej produkcie osobných áut.

 

V júni celkový predaj osobných áut klesol medziročne po prvýkrát po dlhých rokoch. Znalec sektora Stefan Bratzel poznamenal: "Otázka znie, či pokles predaja je len krátkou epizódou, alebo či potrvá dlhšie". Čína sa totiž nachádza v prechodnom období od búrlivého rastu hrubého domáceho produktu (HDP) k jeho miernejšiemu vzostupu. Dalo sa predpokladať, poznamenal Peter Fuss z poradenskej spoločnosti EY (Ernst & Yong), že krajina nebude vytrvalo rásť medziročne dvojciferným tempom.

 

Čína nevyčerpala možnosti rastu svojho automobilového trhu. Fuss pripomenul, že tam pripadá na 1000 obyvateľov len 60 osobných áut, kým v priemyselných štátoch až 500. Člen správnej rady VW so zodpovednosťou pre Čínu Jochem Heizmann hovorí o "novej normálnosti". Nič však nemení na zámere Wolfsburčanov, ktorí majú v Číne už takmer 20 závodov a plánujú pridať k nim ďalšie. Heizmann dodal: "Mohli by sme predať viac áut, keby sme mali viac kapacít".

 

Po Číne a USA majú najväčšie trhy s osobnými autami Európa a Japonsko. Vlani dosiahol GM na domácej pôde, v Spojených štátoch, podiel na automobilovom trhu 30 %, Toyota doma 23 % a VW v západnej Európe 30 %. Ich podiel na domácom trhu bol teda približne rovnaký. Ináč sa vyvíjala situácia tria na trhoch konkurencie. Podiel VW v Spojených štátoch dosiahol len 6 % a v Japonsku len 1 %. Toyota sa v USA vyšplhala na pekných 23 % a v západnej Európe bol jej podiel 5 %. Podiel GM na našom kontinente je 9-%, ale v Japonsku sa jeho autá takmer vôbec nepredávajú.

 

Zápas o prvenstvo v sektore môžu ovplyvniť aj iné faktory. Politické vzťahy medzi Pekingom a Tokiom nie sú najlepšie, čo sa môže vypomstiť Toyote na odbyte jej vozidiel v Číne. Situáciu medzi konkurentmi môžu zásadne zmeniť autá s elektrickým pohonom. V Číne, kde výfukové plyny vo veľkomestách zaťažujú životné prostredie, môžu mať elektroautá oveľa väčšiu budúcnosť než v USA či západnej Európe.

 

"V Číne sa môže veľmi rýchlosť dospieť do bodu, v ktorom vláda prehodí výhybku a nariadi, že sa na cesty budú dostávať len autá s nulovou emisiou," uviedol Fuss. Podstatným faktorom môže byť aj to, že Číňania nie sú "patriotmi" určitej automobilky. Stúpa aj význam služieb, údržby a opráv vozidiel. A teraz sa rýchlo rozmáha aj predaj automobilov prostredníctvom Internetu.

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies