BRATISLAVA - Počas tohtoročného parížskeho autosalónu oznámila spoločnosť Toyota dosiahnutie nového míľnika v Európe, kde práve vyrobila vozidlo s poradovým číslom 9 miliónov.
Hoci to mnohí európski majitelia vozidla Toyota možno ani nevedia, je celkom možné, že i ich vozidlo bolo vyrobené priamo v Európe. V skutočnosti dve tretiny vozidiel predávaných na tomto kontinente kompletizujú zamestnanci automobilky Toyota v jednom zo šiestich automobilových závodov, resp. jednej z troch motorární, či už v Portugalsku, Veľkej Británii, Turecku, Francúzsku, Poľsku, Českej republike alebo v Rusku. Úhrnná európska výroba dosiahne tento týždeň objem 9 mil. vozidiel.
Prezident a CEO spoločnosti Toyota Motor Europe Didier Leroy nedávno oznámil dosiahnutie tohto míľnika na parížskom autosalóne, ktorý práve prebieha v hlavnom meste Francúzska: „Toyota Europe tento mesiac oslavuje dosiahnutie ďalšieho míľnika, ktorým je úhrnná európska výroba s objemom 9 mil. vozidiel. A s radosťou poznamenávam, že vo vynikajúcom stave,“ čím odkazuje na solídnu ziskovosť v poslednom fiškálnom roku, ktorú Toyota zaznamenala v európskom regióne, rovnako ako tri roky po sebe rastúci predaj značky na tomto kontinente, s plánom ďalšieho zvýšenia predaja i v kalendárnom roku 2014.
„V Toyote máme dlhú tradíciu vyrábať vozidlá tam, kde ich potom predávame. V poslednom čase sme tiež zvýšili vývoz mimo územia Európy, a to vďaka konkurencieschopnosti našich európskych výrobných prevádzok. Zasadzujeme sa o zachovanie európskej výroby i naďalej, a to napr. zavedením hybridných technológií a inovácií v oblasti manažmentu, aby sme zaistili trvalú celosvetovú konkurencieschopnosť našich výrobných závodov,“ doplnil Didier Leroy.
Európska výroba bola spustená v roku 1971 vybudovaním prvého závodu – Toyota Caetano Portugal S.A., kde uzrela svetlo sveta úplne prvá Toyota Corolla európskej výroby. Dnes, o 43 rokov neskôr, pôsobí v siedmich rôznych európskych krajinách deväť európskych výrobných závodov, vybudovaných vďaka investíciám vo výške viac ako 8 mld. eur.
Tieto závody produkujú široký rad modelov pre európskych zákazníkov i vozidlá určené na export do USA:
• Spoločnosť Toyota Caetano Portugal S.A. spustila výrobu v r. 1971 a v súčasnosti vyrába úžitkové vozidlá Toyota Dyna.
• Závod Toyota Motor Manufacturing United Kingdom, ktorý spustil výrobu v r. 1992, dnes v Burnastone (v grófstve Derbyshire) vyrába Avensis vo verzii sedan i kombi, ako aj hatchback Toyota Auris a kombi Auris Touring Sports, vrátane všetkých verzií Toyoty Auris s hybridným pohonom. TMUK vo svojom závode Deeside v severnom Walese tiež vyrába motory 1,6 l a 1,8 l VVT-i a zostavuje hybridné pohony.
• Toyota Motor Manufacturing Turkey spustila výrobu v r. 1994 a produkuje modely Corolla a Verso.
• Toyota Motor Manufacturing France spustila výrobu v r. 2001; dnes produkuje model Yaris tretej generácie, spoločne s modelom Yaris Hybrid. Od roku 2013 sa tu vyrába Toyota Yaris pre severoamerický trh.
• Toyota Motor Manufacturing Poland spustila výrobu v roku 2002; produkuje zážihové motory 1,0 l pre AYGO a Yaris, rovnako ako manuálne prevodovky pre modely Auris, Avensis, Verso, Corolla a AYGO.
• Spoločnosť Toyota Motor Industries Poland vyrába od roku 2005; dnes z jej výrobných liniek schádzajú vznetové agregáty 2,0 a 2,2 l D-4D pre rady Avensis a Auris, Verso a RAV4, resp. vznetové motory 1,4 l D-4D pre modelové rady Yaris, Auris a Corolla.
• Závod spoločnosti Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech je podnik typu joint venture s koncernom PSA Peugeot Citroën, vyrábajúci od roku 2005. Dnes sa tu vyrába nová generácia modelu Toyota AYGO, uvedená na trh tento rok.
• Toyota Motor Russia spustila výrobu v roku 2007 v Petrohrade; dnes z jej výrobných liniek schádza model Toyota Camry. V tomto roku sa aktivity tohto závodu rozšíria o lisovanie plechov a výrobu plastov. TMR Petrohrad ďalej plánuje od roku 2016 vyrábať druhý model, ktorým bude Toyota RAV4.
Didier Leroy pokračoval: „Máme množstvo dôvodov hľadieť s optimizmom i do budúcnosti. Vďaka nedávno uvedeným modelom AYGO a Yaris novej generácie máme najmladšiu ponuku kompaktov na trhu. Predaj týchto modelov európskej výroby sa práve začal a my sme presvedčení o tom, že posilní našu pozíciu v trhových segmentoch A a B, a tým aj základ našich výrobných aktivít v európskom regióne.“
Európsky dizajn naozaj vznikal viac nezávisle od Japonska a nové modely sú šité podľa vkusu európskych zákazníkov – nový dizajn je veľmi osobitý, vyhranený a atraktívny, napr. AYGO novej generácie, nový Yaris alebo koncepčný model CH-R Concept odhalený tento mesiac v Paríži. V rámci globálnej vízie automobilky Toyota budú európske prevádzky zohrávať stále väčší význam v úlohe globálneho centra plánovania, kde vzniknú budúce generácie vozidiel v kľúčových európskych segmentoch A, B a C.
• Toyota dnes so svojimi dcérskymi spoločnosťami na európskom trhu práce priamo zamestnáva asi 20 000 ľudí – počet zamestnancov po zahrnutí predajnej siete dosahuje 94 000.
• Doterajšie investície v Európe presiahli objem 8 mld. eur.
• Dodávateľská sieť Toyoty zahŕňajúca v Európe asi 400 subjektov nakupuje diely od viac ako 600 výrobných závodov v celom regióne, čo tiež prispieva k rozvoju európskej ekonomiky.
• Približne jednu pätinu všetkých vozidiel Toyota a Lexus predávaných dnes v Európe tvoria hybridné modely, z ktorých sa väčšina vyrába priamo v Európe. Zhruba 105-tisíc z celkových 156-tisíc hybridných vozidiel predaných skupinou v roku 2013 sa vyrobilo v závodoch TMMF (Yaris) a TMUK (Auris a Auris Touring Sports). Úhrnný tohtoročný predaj hybridných modelov dosiahol v Európe viac ako 131-tisíc vozidiel.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies