Taliansko chcelo chrániť domáce produkty, namiesto toho rozhádalo výrobcov

NETKY.SK • 3 Jún 2017, 18:28 • 2 min
Taliansko chcelo chrániť domáce produkty, namiesto toho rozhádalo výrobcov

RÍM - Vyzeralo to ako zaručený recept na úspech: vytvoriť oficiálne logo "Made in Italy", ktoré by chránilo export známych lahôdok pred armádou zahraničných podvodníkov. Na regáloch supermarketov po celom svete by logo v tvare hviezdy označovalo skutočné talianske syry, šunku, cestoviny a šumivé vína. A odlíšilo by ich od tých, ktoré sa len tvária ako talianske, napríklad parmezán vyrobený na Novom Zélande alebo Prosecco z Brazílie.

slovakia

left justify in out

Ale vláda v Ríme s prekvapením zistila, že aj ten najjednoduchší recept môže zlyhať. Namiesto zjednotenia talianskeho potravinárskeho priemyslu proti spoločnému nepriateľovi, ktorý ich okráda o miliardy eur na tržbách, návrh kabinetu na certifikát Made in Italy priniesol len horkosť a rozkol.

 

Všetko odštartovala hádka o to, čo to znamená byť skutočne taliansky. Mali by napríklad všetky ingrediencie použité pri výrobe pochádzať z Talianska? Projektu teraz hrozí kolaps pre neschopnosť výrobcov dosiahnuť konsenzus, uviedli dva zdroje z ministerstva priemyslu, ktoré nechceli byť menované.

 

"Zatiaľ nepadlo konečné rozhodnutie o tom, čo ďalej so značkou Made in Italy," uviedol jeden zo zdrojov, podľa ktorého ministerstvo pokračuje v technických prípravách. Ale projekt spustí len vtedy, keď splní všetky požiadavky výrobcov. Potravinársky priemysel v Taliansku je podľa neho rozdelený na niekoľko skupín s rozdielnymi názormi na projekt.

 

Ministerstvo predstavilo svoj projekt koncom minulého roka a v marci odštartovalo konzultácie s výrobcami potravín. Reagovalo tak na ich sťažnosti, že zahraničné firmy dodávajú do obchodov výrobky, ktoré sa tvária ako talianske. Talianski producenti tak prichádzajú o miliardy eur na stratách z exportu.

 

Logo garantujúce taliansky pôvod by umožnilo vývozcom získať ročne tržby vo výške približne 60 miliárd eur, o ktoré ich pripravia zahraničné napodobeniny talianskych produktov. Uviedla to lobistická organizácia talianskych výrobcov potravín, Federalimentare.

Experti na marketing s nimi súhlasia. Globálna konzultačná spoločnosť Brand Finance, ktorá zostavuje index najcennejších značiek na svete, odhaduje, že ochranná známka môže zvýšiť hodnotu malých a stredných potravinárskych firiem v Taliansku až o 5 %.

"Domáce firmy by určite ťažili z takého loga vzhľadom na dobrú reputáciu Talianska v potravinárskom sektore. Mnohé z nich pritom nie sú mimo domáceho trhu vôbec známe," skonštatoval Massimo Pizzo, riaditeľ talianskej divízie Brand Finance.

 

Napriek tomu sa členovia Federalimentare nedokážu dohodnúť na definícii "vyrobený v Taliansku". Stúpenci tzv. tvrdej línie presadzujú, aby boli takto označené len produkty vyrobené výlučne z domácich surovín, iní zase presadzujú voľnejší prístup.

 

Konzorcium výrobcov Parmigiano Reggiano, kráľa talianskych syrov, trvá na tvrdých normách pre všetkých. Odvoláva sa pritom na pravidlá, uznávané v celej Európskej únii, podľa ktorých sa syr môže predávať pod názvom Parmigiano Reggiano alebo s anglickým názvom Parmesan, len ak sa vyrába podľa presnej metódy a v oblasti okolo mesta Parma. Podobný postoj zaujal aj výrobca šumivého vína Prosecco. Odmietajú, aby boli do tejto kategórie zaradené aj produkty vyrobené v zahraničí z tamojších surovín, ako napríklad Garibaldi Prosecco vyrobené v Brazílii firmou Garibaldi Winery Cooperative.

 

Iné firmy oponujú a tvrdia, že tradičné talianske výrobné metódy by mali stačiť na to, aby produkty získali ochranné logo.

Barilla, najväčší svetový výrobca cestovín, chce mať logo Made in Italy, hoci 16 z jeho 30 závodov sa nachádza v zahraničí, vrátane USA a Ruska.

 

"Sme Taliani, platíme dane v Taliansku a naše zahraničné podniky riadime podľa talianskych pravidiel," povedal Paolo Barilla, podpredseda správnej rady rodinného podniku, v marci na konferencii o potravinách.

 

Talianski výrobcovia potravín by sa mohli zhodnúť aspoň na jednom: zahraniční rivali im neférovo konkurujú, keď svoje výrobky na trhu propagujú ako talianske, hoci na obale je len malým písmom uvedený úplne iný región pôvodu.

 

 

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Jana Hupková
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies